Femme De Couleur

Woman of colour

Femme De Couleur

Woman of colour

پیام های کوتاه
  • ۲۳ اسفند ۹۵ , ۰۲:۴۱
    I Wonder
بایگانی

این قسمت رو از وب سایت کرپین کپی کردم، چون خیلی قشنگ و شسته رفته توضیح داده بود :

 

به طور کلی دفتر برنامه ریزی (پلنر) برای ثبت کارها، اولویت بندی و پیگیری آن‌ها استفاده می شود. اما بولت ژورنال به عنوان یک مدل خاص از پلنرها طرفداران خود را دارد.

  1. مهم ترین تفاوت دفاتر برنامه ریزی معمولی و بولت ژورنال در این است که پلنرها تنها به اهداف و برنامه ها می‌پردازند. در پلنرها اهداف ثبت و کارهایی که برای رسیدن به آنها ضروری است لیست خواهد شد. برنامه‌ها و اهداف از سالانه به ماهانه و از ماهانه به هفتگی و سپس روزانه تقسیم می‌شوند.

اما بولت ژورنال نه تنها برای ثبت اهداف و برنامه‌ها استفاده می شود بلکه به تمام جنبه های زندگی می‌پردازد.  بدین معنا که در بولت ژورنال عادت‌ها پیگیری می‌شود، امکان ثبت مخارج و هزینه ها وجود دارد، میتوان صفحه های شخصی مانند مراقبت از پوست، سفرها، ثبت خاطرات و … در آن طراحی کرد.

به زبان ساده بولت ژورنال ترکیبی از پلنر، دفتر خاطرات، دفتر ثبت هزینه ها، تقویم و … است.

  1. دومین تفاوت بولت ژورنال با پلنر در تعداد صفحات است. پلنرها تعداد صفحات کمتری نسبت به بولت ژورنال‌ها دارند و به چند صفحه اهداف سالانه ماهانه و روزانه محدود می شوند. اما صفحات بولت ژونال بیشتر و متنوع تر هستند.

به طور کلی صفحات یک بولت ژورنال عبارتند از: اهداف سالانه و ماهانه، تولد دوستان و آشنایان، تقویم هر ماه برای ثبت رویدادها و قرارهای ملاقات،  صفحه ای برای ثبت حال و هوای هر روز (مودترکر) صفحه‌ای برای پیگیری عادت‌ها، صفحه ثبت خاطرات، صفحه ثبت مخارج و هزینه‌ها، صفحه‌ای برای روزهای هر هفته برای ثبت برنامه های هر روز، همچنین صفحاتی  برای ثبت سفرها و مکان‌هایی که قصد دیدن آنها را داریم، صفحه‌ای برای ثبت میزان پس انداز، صفحه‌ای برای شکرگزاری، صفحه‌ای برای ایده‌ها و … .

  1. سومین تفاوت پلنر با بولت ژورنال در این است که پلنرها معمولا با ظاهری مشابه در دسترس هستند، اما از آنجایی که زندگی هر فرد ضرورت‌های خاص خودش را دارد بولت ژورنال هر فرد با دیگری کاملا متفاوت است. هرکس خودش انتخاب می‌کند چه صفحاتی در بولت ژورنال خود داشته باشد و یا چه صفحاتی را حذف کند.

 

خود من اول با یک پلنر شروع کردم ولی به دلایلی که در پست بعدی خواهم گفتم، به بولت ژورنال نویسی روی آووردم. اول هم با بولت ژورنال های آماده شروع کردم. ولی بعد ترجیح دادم کار تقسیم بنید و بخش بندی بولت ژورنالم رو هم خودم انجام بدم :) 

 

موافقین ۹ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۲۵

نظرات  (۵)

۲۵ مهر ۹۹ ، ۲۳:۴۹ محبوبه شب

پیج "نردیشمی" رو بشدت توضیه می کنم

صفحات بولت ژورنال رو خیلی خوب آموزش داده  ^_^

منم هفت ماهی هست بولت ژورنال مخصوص خودمو دارم و ازینکه یک به یک هدفام بعد از چن وقت که صفحه هدفامو بررسی می کنم و متوجه میشم بهشون رسیدم، خیلی لذت میبرم

 

+ انقدر خوشحال میشم وقتی وارد وبلاگی میشم و پستی ازش می خونم و میفهمم که وجه اشتراک دارم با نویسنده اون بلاگ

اصن یه وضی : )))

پاسخ:
من یوتیوب خیلی بهم ایده های بیشتری داد به شخصه. 
و مرسی که این پیج رو هم معرفی کردی، اینطوری بقیه اگر بخوان بیشتر بدونن، می تونن از این پیج هم استفاده کنن :)

+ بنده هم لذت می برم وقتی می بینم که علاوه بر خودم خواننده هایی هم دارم که اونا هم اهل بولت ژورنال هستن و می دونن از چی حرف می زنم وفتی میگم چه لذتی داره این کار :)

ففط یه سوال 

شما که تجربه این کار رو دارید، باید دفترچه قابل حمل باشه؟ یا تو هر دفتری میشه؟

پاسخ:
نه لازم نیست قابل حمل باشه، چون خود من مثلا همیشه آخر شب رو به این اختصاص میدم که بشینم و روزی که گذشته رو ارزیابی بکنم و برای فردا برنامه بریزم. و جمعه به جمعه برای ارزیابی هفته ی قبل و برنامه ریزی هفته جدید و ماه به ماه هم باز برای ارزیابی ماه قبل و برنامه ریزی ماه جدید. 
پس خیلی لازم نیست در ابعادی باشه که بشه همه جا با خودت ببریش. 
و توی هر دفتری هم بله چرا که نمیشه :)
ولی اگر دفتر شطرنجی و یا نقطه ای باشه خط کشی ها و تقسیم بندی هایی که بخوای انجام بدی راحت تر خواهد بود.
۲۶ مهر ۹۹ ، ۱۰:۳۲ هیـ ‌‌‌ـچ

جالبه، دوسش داشتم :)

پاسخ:
ایشالا پس باعث بشه برنامه ریزی رو شروع کنی :)))
۲۶ مهر ۹۹ ، ۲۳:۳۳ زهرا یگانه

آخ جون، موضوع مورد علاقه ی من. (آیکون بالا و پایین پریدن).

من هم قبلا روش های برنامه ریزی زیادی رو امتحان کرده و هر کدوم رو رها کرده بودم. قبل از اینکه بولت ژورنال درست کنم، یک سالی میشد که واسه خودم دفتر برنامه ریزی ای ساخته بودم برای دنبال کردن دیدنی ها، خواندنی ها، و کلا برنامه هایی که داشتم.. اما نمی دونستم چیز ثبت شده ای به نام بولت ژورنال وجود داره! :D بعد که با این روش آشنا شدم، یاد گرفتم چه طور با چارچوب تر برنامه ریزی کنم. و می تونم بگم برای من این روش خوب جواب داده.
البته اولین چیزی که در بولت ژورنال توجهم رو جلب کرد، استفاده از رنگ ها بود. هارمونی ها، نقاشی ها و خلاقیت های بی نهایت. به نظرم برای افرادی که علاوه بر برنامه ریزی، از رنگ ها انرژی می گیرند یا میخوان قوه ی خلاقیتشون رو تقویت کنند بولت ژورنال گزینه ی مناسبیه. اینکه گاها می تونی به عنوان منبعی جهت آرام شدن ذهنی ازش استفاده کنی هم آپشن منحصر بفردی محسوب می شه به نظرم.

پاسخ:
:دی

حالا من تا قبل از بولت ژورنال و رسیدن به ویدئوهای یوتیوب و این پیج های اینستاگرام که دیدم لازم نیست حتما یه دفتر آماده خرید و آدم خودش هم می تونه طبق ترجیحات خودش یه دفتر برنامه ریزی طراحی کنه، فقط به حالت لیست کردنی و تیک زدن تسک ها همیشه برنامه ریزی کرده بودم ولی الان می بینم چقدر جنبه های زیادی رو میشه تحت کنترل گرفت و چقدر منظم تر و با آگاهی میشه روزها رو سپری کرد. برای منم خلاصه خوب جواب داده :)

آره خیلی ها واقعا با بولت ژورنالشون جوری رفتار می کنن که انگار فقط برای برنامه ریزی نیست و کلا فرای یه دفتر برنامه ریزی بهش نگاه می کنن و باهاش رفتار می کنن. من هنوز به اون درجه از عرفان نرسیدم ولی :)))) 
۲۹ مهر ۹۹ ، ۰۹:۵۰ بانوچـه ⠀

بولت ژورنال واقعا زندگی رو نظم میده

پاسخ:
بله به شرطی که یاد بگیریم چطور ازش استفاده کنیم و اون رو در زندگیمون جا بدیم :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی