Femme De Couleur

Woman of colour

Femme De Couleur

Woman of colour

پیام های کوتاه
  • ۲۳ اسفند ۹۵ , ۰۲:۴۱
    I Wonder
بایگانی

حسرت سکوت هایی که کاش نمی کردم!

سه شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۴۰ ق.ظ

هیچ وقت اون روزی رو که وایسادم و تو سکوت و بهت, شنونده ی حرف هاش شدم رو یادم نمیره! داشت از نگین و ملیکا تعریف می کرد, یادم نیست داستان و قضیه دقیق راجع به چی بود ولی خب مثل اینکه لازم داشت برای تعریف بیشتر بین صحبت هاش به اعتقادات و عملکرد نگین اشاره های بیشتری داشته باشه! ولی خب از بین تمامی لغت ها و واژگانی که می تونست انتخاب کنه, خیلی راحت برگشت گفت نگین ازین بی حجاب هاست! من انگار بعد ازین جمله کل بحث و حرف هاش محو شد و فقط توی ذهنم این جمله هی تکرار شد و تکرار شد!! یه نگاه به خودش کردم, چادری و مقید به تمامی احکام ریز و درشت مربوط به ظاهر یک زن! یک مقید به تمام معنا! 

سکوت اون روزم ازون سکوت هایی هست که از بابتش پشیمونم! پشیمون ازینکه چطور گذاشتم اون قدر راحت اون قدر سخیف باشه! چطور بهش نگفتم که اگر شخصی به چادرت توهین کنه و یا اعتقاداتت رو مسخره کنه و یا حتی خیلی سخیف تر به خاطر چادری بودنت و مذهبی بودنت, اگر از جانب کسی "امل" خطاب بشی چه احساسی بهت دست میده؟! یا چقدر برای اون شخص احساس تاسف می کنی و یا چقدر اون شخص در نظرت بی شعور و بی فرهنگ جلوه می کنه ازینکه بلد نیست و متوجه نیست که اعتقادات تو هر چیزی که هست برای تو و خودت هست و بس!! 

چرا بهش نگفتم پس چرا شما هم یاد نمی گیرید که از این سمت قضیه به کسانی که نمی خوان اعتقاداتی شبیه به اعتقادات شما داشته باشن, احترام بذارید! چرا بهش نگفتم سمتی که تو وایسادی و سمتی که تو داری بار اعتقاداتشو به دوش می کشی یکی از لازمه های سفت و سختش اینه که قضاوت نکنی, تهمت نزنی, غیبت نکنی!! پس چرا این سه تا چیز اینقدر مهم و تاکید شده در اعتقاداتت و دینی که افتخار می کنی انتخابش کردی و قبول هم داری کارت هم توش درسته رو رعایت نمی کنی!!


اگر اون روز سکوت کردم ولی به خودم قول دادم دیگه هیییچ وقت در برابر آدم هایی از این دست که ادعای دین و ایمانشون گوش فلک رو کر کرده ولی قضاوت و غیبت راجع به زن ها جزو روتین زندگیشونه, سکوت نکنم.

می دونید که استدلال " ولشون کن این آدم ها درست بشو نیستن" اصلا استدلال درستی نیست!؟ سال ها سکوت کردم! سال ها وایسادم و دیدم و شنیدم تمام جنبه های وجودی زن ها و دخترها خیلی راحت مسخره میشه! از ترس یکی بودن صدام, از ترس 180 درجه عقیده ی مخالف داشتن, همیشه سکوت کردم!  ولی به خودم قول دادم تمامی اون سکوت ها رو ازین به بعد .تلافی کنم! اینقدر سکوت و اینقدر خنثی بودن فقط باعث میشه این همه زن ستیزی و سرکوب گری و جوک ساختن و مسخره کردن بیشتر دووم پیدا کنه و قویتر بشه!! به درک هزار و یک نفر رنجیده بشن! تلافی اون تعداد بیییییی نهایت زن ها و دخترهایی که هر روز چیزی فرای رنجیدن براشون اتفاق میفته!!


+و تماام اون وقت هایی که سکوت کردم تا مهشید رو قضاوت کنن! تا بهش هر برچسبی دلشون خواست بزنن! 

+یا همه ی اون وقت هایی که بد غزاله رو میگفتن! قضاوتش می کردن! سرکوبش می کردن!

+ یا هنگامه و خیلی های دیگه که ازشون دفاع نکردم چون ترسیدم صدامو بلند کنم!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۲۲
حدیث

نظرات  (۵)

چادری هستم ولی نمی دونم چه جوریه که کشورهای خارجی که حجاب خاصی ندارن اینقدر آدم تر از ما هستن. یه دو راهی رو اشتباهی پیچیدیم تو این مسأله؛ ما سر دو راهی ظاهر و باطن پیچیدیم توی راه ظاهر پذیری و دیوار تا ثریا کج چیده میشه... 
پاسخ:
اینا همه از این نگاه های سنتی و پوسیده و متحجرانه به زن سرچشمه می گیره!! که حتی تحصیل کرده ترین آدم ها هم ته ذهنشون ازین خزعبلات ته نشین شده دارن!!
من معمولا آدم ساکتی‌ام و تا اعتقادات طرف مقابلم دستم نیومده، اظهار نظر نمی‌کنم. برای همین، وقتی اومدم دانشگاه، حس می‌کردم بچه‌ها به خاطر تیپ دانشگاه‌مون و این که خیلی راحت بودن، قرار نیست با اعتقادات من کنار بیان و قراره بهم توهین کنن. این‌جوری نشد. همون جور که من هیچ وقت چیزی بهشون نمی‌گفتم، اونا هم هیچ وقت به من توهین نکردن، فوق‌العاده درک بالایی دارن که من کجاها می‌تونم باهاشون بیام یا نه و خلاصه حتی حواسشون به وقت نماز خواندن منم هست. و این بچه‌ها کسایی‌ان که شاید حتی از روش زندگی من متنفر هم باشن! ولی نه توهین کردم، نه توهین شنیدم ازشون.
سخت نیست واقعا. همون طوری که اگه کسی به اعتقادات من توهین کنه اونا جلوش درمیان، منم اگه کسی به خاطر ظاهرشون یا روش زندگی شخصیشون بهشون توهین کنه بحث می‌کنم باهاش!
کار خوبی می‌کنی خلاصه. 
پاسخ:
واقعا درستش هم همینه! اعتقادات هرکس برای خودش! خوبی و بدی هرکس برای خودش!
کلا مملکت اینجوری شده که خانمها رو به دو دوسته تقسیم می‌کنن، اونایی که خودشون مذهبی‌ن، به دو دسته‌ خانمها و بی‌حجابا، و اونایی که به حجاب اعتقاد ندارن به دو دسته‌ی خانمها و چادریا. انگار یه موجود دیگه باشن مثلا :| 

و کلا خودشونو از اون آدما جدا می‌دونن و یه تفکر "ما و اونا"یی هست که وقتی بهش فکر می‌کنی خیلی مسخره‌س. تو بعضی کشورا صد تا ملیت آدم کنار هم زندگی می‌کنن و انقدر بساط ندارن که ما یه دونه ملت با خودمون داریم -___-
پاسخ:
آره هر دو گروه هم برای گروه مخالف متاسف هستن و نگاه از بالا به پایین دارن و دیگه داستان هایی که همه باهاش به خوبی آشنا هستیم -__-
همه از دین فقط فرعیاتشو چسبیدن و اصل که مهم اونه، همه فراموش کردن.
پاسخ:
این همه چیشون رو اصوله که دین داریشون باشه!
احترام به انتخاب آدما یه دو دو تا چارتای ساده س. نمیدونم بعضیا چرا انقد سخت میفهمن اینو!
پاسخ:
دقت کنی این بعضیا کلا تو هیچی دو دو تا, چارتا بلد نیستن بکنن!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی