Femme De Couleur

Woman of colour

Femme De Couleur

Woman of colour

پیام های کوتاه
  • ۲۳ اسفند ۹۵ , ۰۲:۴۱
    I Wonder
بایگانی

پست کمی طولانیه ولی مقدمه و پیش زمینه ای هست برای گفته هایی که به صورت بلد شده در انتهای پست قرار گرفتن، به نظرم خوندن پست بسیار کمک کننده می تونه باشه:)

به عنوان کسی که علاوه بر تدریس زبان یک سوپروایزر هم هست؛ و بخشی از کارش تعیین سطح کردن از متقاضیانی هست که به آموزشگاه مراجعه می کنن! می خوام از دسته ای از متقاضیانی براتون بگم که تعدادشون هم کم نیست! حالا کدوم دسته؟ اون دسته ای که یادگیری زبان رو مثل یک معامله می بینن! اوناییکه وقتی مراحعه می کنن با سوال هایی که ازت می پرسن، طولی نمی کشه که بعد از دقایق کوتاهی یکهو خودت رو در میانه ی مکالمه ای پیدا می کنی که بهت القا می کنه که داری به هر قیمتی شده کالایی به نام یادگیری زبان رو به شخص مقابل میندازی! تا به این آگاهی می رسم و تا متوجه میشم وارد همچین پروسه ای شدم! بین هر جمله ای که باشم، درگیر جستجو برای هر جمله ای برای متوجه کردن اون شخص نسبت به تفکر اشتباهش باشم! خودم رو متوقف می کنم و به یک لبخند سوئیچ می کنم! فقط یک لبخند! سوال های پرسیده شده از سمت شخص رو تقریبا بدون پاسخ مستقیم می ذارم و با همون لبخند به شخص میگم خب شرایط کلاس ها و هزینه ها به اون صورتی بود که گفنم، دیگه تصمیم گیری با خودتون.

حالا این آدم ها چطورین؟ چه سوال هایی می پرسن؟ و چرا اونقدری گمراه به نظر میان که من تشخیص میدم واقعا کاری براشون نمیشه کرد و حیف وقت و اعصاب هست صحبت بیشتر باهاشون!!

از این جهت که طولانی بودن پروسه ی یادگیری رو فقط به این چشم می بینن که آموزشگاه می خواد نفع بیشتر از دریافت شهریه های بیشتر دریافت کنه!

از این جهت که قیافه هاشون کاملا تغییر می کنه و حالت تدافعی پیدا می کنه، وقتی متوجه میشن یک کتاب قرار نیست توی فقط یک ترم و در عرض چند هفته تموم بشه! باز این اقدام رو مبنی بر قصد آموزشگاه برای خالی کردن جیب آدم ها می دونن!

از این جهت که وقتی ازشون تعیین سطح می گیری نمی تونن، یعنی توانایی و دانش متوجه شدن و پاسخ دادن به سوال هایی بیشتر از "اسمشون چیه؟ what is your name" و " چند سالسشونه؟ How old are you" و اینکه "چند تا خواهر و برادر دارن؟ How many brothers or sisters do you have" رو مدارن! همین!

وقتی میگم همین، دلیلش این نیست که بخوام بگم خجالت هم نمی کشن! و یا چرا در همین حد می دونن و یا کاملا قضاوت گونه! نه اصلا! بلکه می خوام بگم خب خیلی طبیعی،دانش محدود در رابطه با زبان انگلیسی دارن، و به همین دلیل  هم الان روبه روی من نشستن و نیاز به کلاس زبان پیدا کردن، تا سطح این دانش رو ارتقا بدن! 

خب مشکل بزرگتر با این اشخاص از اینجا شروع میشه که وقتی می شنون باید از ترم های اولیه و ابتدایی شروع کنن، حتی اگه راجع به تعداد ترم ها و یا تقسیم بندی کتاب چیزی برای گفتن نداشتن، اینجا خودشون رو نشون میدن و باز جبهه می گیرن و یا اقدام به اصرار کردن برای تعویض ترمشون می کنن! یا مدام تکرار می کنن که همه چیز رو بلدن! گرامر ها رو می دونن! لغت هم زیاد بلد هستن! فقط نمی تونن حرف بزنن! 

اینجا سوال های زیادی میشه ازشون پرسید یا نکته های زیادی رو میشه بهشون یادآور شد؛ مثلا:

میشه این سوال رو ازشون پرسید که خب شمایی که این همه به قول خودت گرامر و لغت بلد هستی و درک مطلب خوبی داری؛ چرا نمی تونی از این دانشت استفاده کنی و به سوال هایی بیشتر از اینکه "اسمت چیه؟ what is your name" و " چند سالته؟ How old are you" و اینکه "چند تا خواهر و برادر داری؟ How many brothers or sisters do you have" جواب بدی!و یا چرا سوال های بیشتری مثل اینکه "آیا متاهلی یا مجرد؟ Are you married or single" و یا "رشته ی تحصیلی و دانشگاهیت چیه؟ What is your major"  حتی با وجود اینکه به صورت شمرده شمرده و بخش بخش هم داره برات ادا میشه رو  متوجه نمیشی و نمی تونن جوابی بهشون بدی !یا چرا توانایی فهمیدن یه آهنگ ساده به زبان انگلیسی رو نداری! فیلم و سریال و یا کتاب که دیگه جای خود!خب همه ی اینها یعنی که دانش تو به روش درست و اصولیش به تو یاد داده نشده! یا خودت به روش درست و اصولی اینکار رو انجام نمیدی! یعنی تو اطلاعاتی داری ولی نمی دونی چطوری باید ازشون استفاده کنی و یا در چه جهتی تقویتشون کنی! خلاصه ی کلام اینکه تو احتیاج داری از پایه و اصولیش شروع کنی!

میشه براش توضیح داد مبنای تعیین سطح، سنجش عملکرد شخص بر روی کاغذ نیست! که اگر اینطور بود میشه یک عالمه آدم رو مثال زد که توی کنکور، زبان رو با درصد بالایی می زنن! و بعد این سوال رو پرسید که آیا می تونن به همون کیفیت به انگلیسی صحبت کنن؟ تعداد زیادی از این افراد هستن که نمی تونن! دلیلش هم ساده است؛ چون زبان خوندنشون به همون شیوه ی مکانیکی و حفظ کردن لغت ها و فقط گرامر ها رو برای جواب دادن به یک سری سوالات یاد کرفتن! یعنی یاد نگرفتن از دانششون چطور استفاده کنن تا زبان تولید کنن بدون اینکه لازم به حفظ کردن باشه! زبان دوم هم با تمرین و تکرار به شیوه ی درست و اصولی می تونه به مرحله ای رسونده بشه که خیلی راحت مثل زبان مادری صحبت بشه! و اصلا هم چیز محالی نیست!

میشه براشون از رویه فقط انگلیسی صحبت کردن چه توسط معلم و چه زبان آموز صحبت کرد! میشه براشون گفت که رویه ی تمامی کلاس ها به این صورت هست که فقط در ترم های اولیه هست که فرض رو بر تازه وارد بودن زبان آموز میذارن! که بهش فرصت داده میشه که هر جور که در توانش هست تلاش کنه برای رسوندن منظورش! یا مباحث مدام تکرار میشن! شییوه های بیان مدام عوض میشه تا معلم مطمئن بشه که همه ی زبان آموزها از لحاظ فهمیدن هیچ مبحثی مشکل ندارن! دست و پا شکسته حرف زدن ها به هیچ عنوان اشکالی ازش گرفته نمیشه! هرگونه تلاشی تشویق میشه! 

و میشه براشون توضیح داد شروع کردن اون ها از ترم های بالاتر اون ها رو از تمام این موقعیت ها محروم می کنه! در ترم های بالا فرض یک معلم بر این هست که زبان آموز از پایه شروع کرده و تا اینجا اومده! معلم وقتی برای تدریس مباحث پایه در ترم های بالاتر نداره! چون فقط کافیه به دانش آموزهاش یه یادآوری کوچولو راجع به اون مباحث بکنه و دانش آموزها یا به یاد میارن و یا می تونن برگردن خودشون توی خونه یک مرور داشته باشن! و حالا اون شخص با اون دانش محدود در همچین موقعیتی قرار گرفته! خب نتیجه فاجعه است! و همه هم به خاطر اصرار و انتخاب خودش بوده! (که البته هیچ وقت این کار انجام نمیشه! یعنی با وجود اصرار اشخاص قبول نمی کنیم که ترمش رو به انتخاب خودش بذاریم و در نهایت اون شخص از آموزشگاه میره و سر از آموزشگاه دیگه ای درمیاره که خیلی راحت از خود شخص پرسیده میشه باید از کجا شروع کنه)و اینجاست که میشه باز بهشون گفت که درسته اگر از ترم های بالاتر شروع کنن به خاطر کم شدن تعداد ترم ها، هزینه ی کمتری پرداخت می کنن ولی این امکان به شدت وجود داره که اون پول فقط کمی کمتر خرج شده ممکنه کامل توی آب جوب ریخته بشه!

حالا کمی فکر کنید ببینید آیا شما هم همچین رویکردی دارید؟

همه ی گفته ها و یا نوشته ها بخشی از تجارب سوپروایزری من بوده و هست و خواهد بود. و این تجارب گفته شد تا به اینجا برسم که اگر جز کسایی هستید که نمی تونید به تنهایی زبان انگلیسیتون رو تقویت کنید و توانایی های دیگه ی زبانیتون مثل صحبت کردن (speaking) و نوشتن (writing) و گوش دادن (istening) رو نمی دونید چطوری و به چه شیوه ای تقویت کنید و سالیان سال هست که زبان خوندنتون فقط محدود شده به 504 خوندن و لغت حفظ کردن و گرامر خوندن بدون اینکه بدونید چطوری ازشون استفاده کنید!

پس یعنی اینکه شما نیاز به کمک دارید!

و حالا من قصد دارم یک امکان تعیین سطح رایگان رو برای کسایی که علاقمند هستن به وجود بیارم! اون هم به این صورت که با هم تماس برقرار می کنیم و من از شما تعیین سطح می گیرم و بهتون سطح زبانیتون رو میگم! و بعد دو راه پیش روی شما قرار گرفته میشه؛ یک اینکه از من مشاوره بخواین که چطور می تونین به طور خودخوان زبانتون رو تقویت کنید (که کاملا رایگان هست) و دیگری اینکه برنامه ی یک کلاس آنلاین رو با هم بریزیم:)

پس کافیه که یک کامنت اینجا بذارید حاوی اسمتون و یک راه ارتباطی که اگر یک شماره موبایل دارای واتس آپ باشه بهتر هست!

 

اگر می خواید دقیقا بدونید تعیین سطح چی هست، این پست رو هم حتما ببنید :)

موافقین ۱۸ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۱۰
حدیث

English-Teacher

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">