Femme De Couleur

Woman of colour

Femme De Couleur

Woman of colour

پیام های کوتاه
  • ۲۳ اسفند ۹۵ , ۰۲:۴۱
    I Wonder
بایگانی

آیا شما هم این مشکل را دارید؟

دوشنبه, ۷ مهر ۱۳۹۹، ۰۳:۵۴ ق.ظ

یکی از معایب ارتباط مجازی این می تونه باشه که بعد از زدن هر حرفی توانایی این رو نداری که چهره ی شخص صحبت کننده رو ببینی و خب همین می تونه سوتفاهم های بسیاری در راه برقراری ارتباط ایجاد کنه. به عنوان کسی که شخص طرف مقابل از دستش ناراحت شده، تو مجبوری گاها و یا مدام خودت و رفتار و منظورت رو توضیح بدی، چون طریقه ی ارتباط برقرار کردن نوشتاری بوده و یا تو جنبه ای رو واضح نگفته بودی و یا فکر کردی که خب اصلا لازم نبوده چیزی رو اضافه تر توضیح بدی، چون خب منظورت مشخص بوده و خلاصه هزار تا خب و ولی و اما و اگر دیگه. و یا ممکنه تو در سمت مقابل باشی و از رفتار شخصی ناراحت بشی و یا اصلا نتونی درک کنی چرا یک نفر به شیوه ای داره که اینقدر نامفهوم و توهین آمیزه و بهت برمی خوره، یا فکر می کنی طرف از تو دلخوره که اینجوره رفتار کرده و خب نمی خواد بگه و خلاصه باز سدی بر سر راه این برقراری ارتباط.

وقتی موارد زیر رو می خونید، مطمئنا همگی وقتی در سمتی از ارتباط قرار دارید که باهاتون این رفتارها بشه، ناراحت خواهید شد.

مثلا به شخصی پیام میدی ولی جوابی تا چند روز بعد دریافت نمی کنی( به ویژه در واتساپ که می تونی ببینی پیامت هر دو تیک رو دریافت کرده). یا مثلا پیام ها سین میشن ولی جوابی داده نمیشه. یا وقتی منتظر شخصی هستی به صورت یه خبر و مطلع کردن تو از چیزی و مثلا زبانی بهت گفته تا چند روز دیگه این کار رو می کنه، ولی طرف خبری ازش نمیشه برای مدت طولانی. یا خیلی وقت ها توی رودربایستی باهات کلی موافقت میشه و بهت وعده و وعید داده میشه که فلان روز و فلان ساعت، ولی چون ارتباط مجاریه، طرف میره و دیگه ازش خبری نمیشه :دی (من خودم شاهد این مورد بسیار هستم). یا وقتی پستی یا عکسی و یا ویدئویی برای کسی می فرستید، طرف فقط نگاه می کنه و جوابی نمیده. یا پیام های پر حرارت و احوال پرسی های مکرر ما با خشکی و سردی خاصی که نه اونقدر واضحه که به روی طرف بیاریم و ازش بپرسیم چیزی شده و نه اونقدر هم ناچیز که بشه نادیده اش گرفت، روبه رو میشه.

 (اگر موراد بیشتری به ذهنتون رسید بگید، که چه رفتارهایی که در ارتباطات مجازی ناراحتتون می کنه) 

معلومه دیگه آدم وقتی این سر ارتباط قرار داره، صد در صد تمامی این رفتارها رو بی ادبی می دونه. و در شرایط درست و ایده آل و یک ارتباط اصیل هیچ کدوم از این رفتارها درست و پسندیده نیست. ولی شاید ....

اینجا می خوام یه "ولی شاید ..." برای قضیه بگم. حالا چرا به این "ولی شاید..." رسیدم، چون بعد از قضیه قرنطینه و کلا کرونا، بیشتر ارتباطات من مجازی شدند و در این بین کار من هم مجازی شد و باعث شد من برخوردهای اینچنینی زیادتری دریافت کنم چه در زمینه ی کاری و یا همچنان با دوستان و آشنایان. و من به یه و"ولی شاید ..." شدیدا احتیاج داشتم و دارم چون روز به روز تعداد دفعاتی که من دارم ناراحت میشم داره زیاد میشه. و یا حتی عصبانی.

پس از خودم پرسیدم:

1.دلیلم چیه وقتی نمی خوام سریعا جواب پیامی رو بدم؟

2.دلیلم چیه وقتی پیامی رو سین می کنم و همچنان جوابی بهش نمی دم؟  

3. دلیلم چیه وقتی اگر قراره تا فلان روز و زمان مشخص به قولی عمل کنم و یا خبری بدم به کسی از پیشرفت چیزی ولی مدام این کار رو به نعویق میندازم؟

4. دلیلم چیه با کسی قرار آنلاینی میذارم ولی سر قرار آنلاین حاضر نمیشم؟

5. و بعد دلیلم چیه وقتی ازم در رابطه با عدم جواب دادن و آنلاین نبودن و یا در دسترس نبودنم سوال می پرسن، به راحتی از کلمه ی یادم رفت و گوشیم رو جا گذاشتم و یا سرم شلوغ شد استفاده می کنم؟ به جای اینکه کمی قبل تر از قرار سریع به شخص پیام بدم و قرار رو کنسل کنم.

5. دلیلم چیه وقتی به پیام هایی که به صورت اشتراک گذاری پستی، تصویری و یا ویدئویی هستن، جوابی نمیدم؟

6. دلیلم چیه اگر در برابر حال و احوال پرسی کسی سرد و گرفته برخورد میکنم؟

 

خب جواب های خودم و دلایل خودم رو در قسمت کامنت می نویسم، چون نخواستم پست طولانی تر بشه. از شما هم می خواهم دلایلتون رو بنویسید اگر گاهی هر یک از این تاخیرها در برقراری ارتباطات اینترنتی از جانب شما به وجود میاید.  

 

موافقین ۵ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۰۷
حدیث

English-Teacher

نظرات  (۹)

  1. خیلی راحت عادت کردم. برام عادت شده دیر جواب ها رو بدم و یا اگر با تاخیر باشه برام مسئله ای نیست. ولی همیشه در پایان روز جواب دادم و سعی کردم نذارم پیامی از یک روز تا روز بعد بی جواب بمونه.
  2. اگر شخص از دوستان بسیار نزدیک باشه و من این کار رو انجام بدم، به این دلیل هست که اگر اون هم اینکار رو بکنه من ناراحت نمیشم و یا کلا یه عادت هست بین من و اون شخص که عجله ای برای جواب دادن به هر پیامی نیست مگر اینکه ماهیت اون پیام مشخص باشه که به جواب فوری احتیاج داره.

ولی برای کسایی که رابطه رسمی هست، من فقط در صورتی پیام کسی رو سین می کنم و جوابی نمی دم که بخوام به شخص نشون بدم علاقه ای به جواب دادن به پیام های اون شخص ندارم چون از دست اون شخص ناراحت و عصبانی هستم. و یا اصلا سوالی که شخص پرسیده و یا مطلبی که شخص بیان کرده اینقدر بی ادبانه وبی احترامی طور برام بوده که در نهایت فقط سکوت اختیار کردم.


3.من تا به حال این کار رو انجام ندادم مگر واقعا یادم رفته و یا خب خواب موندم :دی

ولی خیلی این اتفاق برام افتاده. یعنی خیلی شده با تاخیرهای فراوان کسی به وقلی که من داده عمل کرده وحتی من خودم بارها پیش قدم شدم و از شخص دلیل تاخیرش رو پرسیدم و اینکه چرا دیگه خبری ازش نشده!

و خوب وقتی از دید خودم نگاه کردم این موقعیت ها به ذهنم رسیده:

شده برای جواب دادن به شخصی خیلی با خودم کلنجار رفتم، چرا که در زمان فیکس کردن قرار خیلی دقیق به ابعاد کاری که قول دادم قراره انجام بدم فکر نکرده بودم و حالا خودم رو در شرایطی می بینم که موعد قرار رسیده و من به وعده ام عمل نکردم ولی روم نمیشه برم به طرف بگم.

یا همینطوری به حرف و الکی بهش قول دادم که باشه یه کاری رو انجام میدم مثلا جوابی برای یه سوال رو براش پیدا میکنم، یه فایلی رو براش میفرستم، یه چیزی رو براش ایمیل می کنم و خب می دونم موعدش رسیده و خیلی ساده حوصله ام نمیاد و نمی رم هم به طرف صادقانه بگم حوصله ام نمیاد. و میرم و ازم خبری نمیشه.

برای من به این دلایل بوده ولی هر بار در نهایت رفتم و به طرف گفتم ببین من نمی تونم، می دونم قول دادم و امروز هم موعدش بوده ولی خب نتونستم و یا کلا نمی تونم و من رو معاف کن و یا ازش می خوام یه وقت دیگه به وعده ام عمل کنم و صبر کنه.


4.خیلی وقت ها شده نزدیک به یک قرار آنلاین خیلی ساده فقط حوصله اش رو نداشتم ولی همیشه حتی اگر شده واقعا دلیل مسخره و پیش پا افتاده ای مثل حوصله نداشتن و انرژی نداشتن دلیلم بوده، رفتم و به طرف گفتم ببین من انرژی ندارم و بیا قرار رو کنسل کنیم.

ولی خیلی ها شاید روشون نمیشه که بیان بگن حوصله ندارن ویا خوابشون میاد. یا کلا پشیمون شدن.برای همین تمام دسترسی ها به خودشون رو قطع می کنند و بعد از چند ساعت آنلاین میشن و به پیام ها جواب میدن و الکی میگن یا یادشون رفته بوده و یا خوابشون رفته بوده و یا گوشیشون خراب شده بوده و یا اینترنتشون قطع بوده و یا یهو براشون یه کاری پیش اومده و نتونستن خبری بدن و کلی هم معذرت خواهی می کنن.

 

من منظورم به اون مواردی نیست که واقعا یه اتفاقی برای شخص میفته ها. منظورم به مواردیه که طرف مدام شونه خالی می کنه و یا تو قبل از اینکه قرار رو فیکس کنید حس می کنی طرف خیلی دلش نیست و راضی نیست و چند بار هم تکرار می کنی که آیا مشکلی نداره و اینا ولی خب باز روشون نمیشه خیلی ها از روش مستقیم استفاده کنن.


5.من خودم به شخصه وقتی ببینم کسی براش یه عادت میشه که مطالبی رو مدام برای من فوروارد کنه، درحالیکه من اون طالب رو دوست ندارم، سعی می کنم با واکنشی نشون ندادن به اون شخص غیر مستقیم بفهمونم که من به این چیزها علاقه ای ندارم.  

۰۷ مهر ۹۹ ، ۰۴:۴۴ 1 بنده ی خدا

من جزو اون دسته ام که بجز از ناحیه ی اساتید و وقتایی که جملم خبریه کاملا، در بقیه ی مواقع این رفتارا برام پذیرفتنی نیست.خودمم هیچوقت انجام نمیدم

پاسخ:
یعنی چی از ناحیه اساتید؟ که جواب ندن رو میگید؟

خیلی خوبه اگر خودتون هیچ وقت این رفتارها رو انجام ندادید.

و اگر براتون پذیرفتنی نیست واکنشتون چیه وقتی باهاشون مواجه میشید؟ 
۰۷ مهر ۹۹ ، ۱۰:۱۳ بانوچـه ⠀

به نظرم در این‌جور مواقع باید از طرق مقابل دلیل کارش رو بپرسیم بعد قضاوت کنیم.

 

1- بعضی‌وقتا فردی پیامی به من می‌ده که یه سوال پرسیده، من ترجیح می‌دم قبل از باز کردن پیام و جواب‌دادن اگر قراره سرچی کنم، پیامی به فرد دیگه‌ای بدم یا تماسی بگیرم که جواب سوال فرد اول رو بگیرم، این‌کار رو بکنم و بعد جواب بدم. یا بعضی‌وقتا یک نفر پیام می‌ده و می‌دونیم که طرف برای احوال‌پرسی و حرف معمولی و گپ و گفت پیام داده و ما اون‌موقع شرایط چت‌کردن نداریم. به جای اینکه جواب بدیم و حواسمون نباشه به صحبت‌ها و هی غیب بشیم و با تاخیر جواب بدیم. می‌ذاریم بعد که وقتمون آزاد شد جواب بدیم. یا اینکه کلا سرمون شلوغه و فرصت جواب دادن نداریم می‌ذاریم بعدا پیام رو بخونیم و جواب بدیم.

 

2- در این موارد من به شخصه وقتی سرم شلوغه و مشغول انجام کاری هستم همون‌طور که در شماره 1 گفتم، ترجیح می‌دم خوندن و جواب‌دادن رو بذارم برای وقتی که آزادم. اما یه وقتایی دستم می‌خوره باز می‌شه و حواسمم نیست. و بعد هم که چون پیام باز شده دیگه یادم می‌ره باید جواب بدم. یا اینکه چند دفه شده یه پیام رو باز کردم و همون‌موقعی که خواستم جواب بدم گوشیم زنگ خورده یا کار فوری پیش اومده که نتونستم جواب بدم و بعدشم یادم رفته.

 

3. فراموشی. این‌روزها اینقدر دغدغه داریم و ذهنمون شلوغه که یادمون می‌ره به نظرم. یا اینکه اون جوابی که قرار بوده بگیریم رو هنوز نگرفتیم و نتونستیم خبرشو به طرف مقابلمون بدیم.

 

4. یا کار مهمی پیش میاد یا اینترنت قطع و وصلی داره مثلا.

 

دو تا 5 داشت برای مورد 1-5 جوابی ندارم چون یادم نمیاد پیش اومده باشه برام. اما 2-5 البته سعی می‌کنم غالبا جواب بدم ولی اگر در این مورد جوابی ندم احتمالا همون مورد 2 می‌شه.

 

6. کسی که به ما پیام می‌ده نمی‌تونه ما در چه حال و احوالی هستیم. شاید اون لحظه توی اوج کار باشیم یا از نظر روحی خیلی حالمون داغون باشه و سعی کنیم خیلی خوب و نرم برخورد کنیم اما خودمون هم نمی‌دونیم که سرد برخورد کردیم چون حال روحی یا جسمی خوبی نداشتیم اون لحظه.

پاسخ:
ممنون از جواب هات :)

در نهایت منم به این نتیجه رسیدم زود اینقدر پرونده ی آدم ها رو نبندم و این احتمال رو در نظر بگیرم که من و اون شخص دو آدم هستیم با ادبیات متفاوت :)
۰۷ مهر ۹۹ ، ۱۰:۳۴ حامد سپهر

متاسفانه چون کامنتها و پیامها حاوی احساس نویسنده نیستن خیلی وقتا از پیامها برداشتهای متفاوتی میشه و این خیلی وقتا باعث سوءتفاهمها میشه

حالا من یه دوستی داشتم یه بار سر یه پروژه ازش سوال پرسیدم که زود جواب بده جالبه پیام رو هم دیده بود ولی دو روز دیگه جواب داد:))

ولی یه چیز کلی میخوام بگم اونم اینه که تو این نوع ارتباطها اولویتها مهمه وقتی شما میبینی کسی جواب کامنتت رو دیر میده یا نمیده یا سرد میده میشه فهمید که جزو اولویتهای طرف مقابل نیستی و بهونه آوردن بیشتر یه جور توجیه کردنه

پاسخ:
بله این اولویت بندی هم متاسفانه هست. 

ولی می خوام بگم همه هم داریم بهش عادت می کنیم و داره طبیعی میشه اینقدر اولویت بندی و اینقدر تاخیر در جواب دادن. در حالیکه گوشی هامون همیشششه توی دستمون هست. همیشه هم آنلاین. ولی جواب دادن شسته و رفته برامون همیشه زحمت داره. و کلی هم همیشه براش دلیل و اما و اگر داریم.
۰۷ مهر ۹۹ ، ۱۱:۱۷ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

یه بار یکی از دوستام بهم گفت ببخشید پیامت رو سین کردم و جواب ندادم. و دلیلش رو توضیح داد. و من واقعا ناراحت هم نشده بودم چون موارد مشابه برای من پیش اومده. پیامی رو باز کردم خوندم ولی به هر دلیلی نشده همون لحظه جواب بدم. من تا حدودی توجیه شدم توی این زمینه و تا حدودی درک می‌کنم طرف مقابلم رو! 

یه مسئله دیگه هم هست و اون اینکه فضای مجازی این امکان رو فراهم کرده هر لحظه هر جا که بخوایم بتونیم به یکی پیام بدیم. ولی نباید همون لحظه انتظار جواب داشته باشیم. حتی اگر طرف مقابل همون لحظه آنلاین هست دلیلی نمیشه جواب ما رو بده! 

پاسخ:
خب ببین منظور من هم همینه که رابطه بر پایه ی حدسیات هست. یعنی تو باید هی خودت رو قانع کنی که خب اتفاقی بوده، حتما یادش رفته، حالا امروز نشد، فردا جواب میده، لابد یه گرفتاری داشته، و یک عالمه چیز دیگه. 

و اینا توی رابطه های رو در رو هم می تونه اتفاق بیفته ها! یعنی یک نفر رو توی خیابون می بینی و طرف خیلی سرد باهات برخورد می کنه و تو به خودت می گیری. درحالیکه شاید طرف اصلا فکرش جای دیگه ای درگیر بوده.ولی تعداد کمه. جوریکه تو می تونی قبول کنی که سخت نگیری. ولی به نظر من در رابطه ی مجازی خیلی تعدادها زیادتر هست.

حالا سوال من که می خواستم اول جواب ها رو ببینم بعد توی یه پست جداگونه مطرح کنم این بود که خب باید چکار کنیم؟ آیا باید به همین حدسیاتمون ادامه بدیم و خودمون رو همیشه راضی کنیم که خب طرف لابد یه مشکلی داشته و یا درگیری و یا خیلی ساده فراموشی و کلا هر چیزی به جز عمدی برای ناراحت کردن ما. 
یا نه اینکه برای ارتباط انرژی بذاریم و بریم سراغ طرف و بهش بگیم منتظر بودیم و یا بهش یادآوری کنیم خودمون و خب اونم بگه من همیشه یادم میره و تو یادت باشه بیا به من یادآوری کن بهمون جواب بده.
یا نه خیلی راحت نتیجه گیری کنیم طرف بی ادب هست و آداب اجتماعی نمی دونه!! 

می خواستم ببینم هرکسی به چه نتیجه گیری می رسه و بعد هم خودم ببینم به چه نتیجه گیری باید برسم وباید چه راهی رو در پیش بگیرم!

ببین. من میدونی چجوری این چیزها رو برای خودم حل کردم.‌ اینکه رفتار طرف مقابل واقعا به من ربطی نداره. یعنی اینکه اگه درست جواب نمیده یا بدقولی میکنه یا به سردی برخورد میکنه، اون آدم بی ادب و بدقول یا روابط اجتماعی ضعیفیه. یعنی به خودم نمیگیرم.

 

پاسخ:
خب همین. ببین نمیشه اینقدر در روز نتیجه گیری بکنیم فلانی و بهمانی و ایمانی و بمانی و اینا بی ادب و بدقول و با روابط اجتماعی پایین هستن :(
میشه؟ 

باز پیام خوبه. اینا که ده بار مشت سر هم زنگ می‌زنن رو آدم چی بگه؟ خب یه بار زنگ زدی اسمت افتاده دیگه. نهایتا یک ساعت بعد پیام بفرست.

و

۱ و ۲- من نخوام همون موقع به پیامی جواب بدم نگاهش نمی‌کنم. اصلا اگه بشه وارد اون اپ نمیشم. ولی اگه دیدم و حوصله و وقت نداشتم یه وویس کوتاه می‌فرستم که بعدا جواب میدم اگه دیر شد پیام یادآوری بفرست. خودمم اگه یکی دو بار این برخورد رو از کسی ببینم فرض رو بر مشغله زیادش می‌ذارم و پیام یادآوری می‌فرستم. ادامه پیدا کنه که هیچ. 

۵- پیام‌های فورواردی برام جالب نباشه بعد از دو سه بار معمولا میگم و تشکر می‌کنم.

۶- حالم خوب باشه با کسی سرد برخورد نمی‌کنم مگر اینکه طرف مقابل واقعا باعث آزارم بشه. 

 

بقیه رو هم برام پیش نیومده یا جدی نبوده. 

پاسخ:
وااای من یه شاگرد داشتم اینطوری بود، آخر بلاکش کردم :)))

یادم انداختی از این زنگ هم من چقدر خاطراتی دارم و یا رفتارهایی می بینم که با ادبیات من سازگار نیستن و همخونی ندارن ولی بقیه راحت اونا رو اعمال می کنن و خلاصه باز همون حرص و ناراحتی و اینا :/

یادم افتاد خودم 6 رو جواب ندادم :دی

با این اوصافی که گفتی البته به جز زنگ پس معلوم میشه خیلی به تفاوت فرهنگ و یا ادبیات استفاده از پیام رسان های آنلاین برنخوردی. چرا پس من اینقدر برمی خورم :(
۰۹ مهر ۹۹ ، ۱۱:۲۳ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

خب پس تو پست بعدی به این سوالت جواب میدم:-)

پاسخ:
پست بعدی رو می خوام دو سه هفته دیگه بذارم ولی :)
۰۹ مهر ۹۹ ، ۱۲:۰۴ 1 بنده ی خدا

که جواب ندن یا دیر جواب بدن(دیر منظورم مثلا یک روز بعد و اینچیزاس).

بستگی داره.اگه بشه به طرف گفت، بعد از چندبار تکرار بهش میگم.گاها هم خود طرف بحثو پیش میکشه که دراون صورتم میگم(این میگم یعنی مثلا میگم اگه میخوای بعدا جوابمو بدی،سین نکن یا اینکه بنظرم کار قشنگی نیست اینکار)ولی در بقیه ی موارد سعی میکنم،اگه بعدش طرف ادم با ادبی بود و عذرخواهی کرد یا توضیح داد که اوکی در غیر این صورت سعی میکنم تا خیلی مجبور نشدم بهش پیام ندم و درواقع خودمو کمتر در معرض جواب داده نشدن قرار میدم

پاسخ:
مچکر از پاسخگویی :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی