Femme De Couleur

Woman of colour

Femme De Couleur

Woman of colour

پیام های کوتاه
  • ۲۳ اسفند ۹۵ , ۰۲:۴۱
    I Wonder
بایگانی

معرفی کتاب

سه شنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۹، ۰۱:۰۰ ب.ظ

می خواستم این پست رو حالا حالاها ننویسم! یعنی می خواستم وقتی خودم تمومشون کردم، بیام و بعد یه پست مفصل راجع بهشون بگم ولی دیدم الان که همه در این قرنطیلات به سر می بریم! الان که همه دنبال پیشنهاد شنیدن هستیم و یا هر کسی سعی می کنه یک گوشه ی کار رو بگیره و یک چیزهایی معرفی کنه تا همینطور به آپشن هامون برای چه کنیم، در این مدت اضافه تر بشه، پس بهتر هست من هم این پست رو الان بذارم :)

خب، حالا بریم سر اصل مطلب! سر اصل معرفی یک سری کتاب تحت عنوان "حال خوب" :) اول اینکه تمام حق انحصار این مجموعه ی کتاب های حال خوب کن برمی گردن به جناب مجتبی شکوری! اگر برنامه ی کتاب باز رو دیده باشید، می دونید چه کسی رو میگم.

سری کتاب های "حال خوب" مربوط به فصل قبل (فصل سوم) برنامه ی کتاب باز هستند! یعنی سال 97! نمی دونم تا حالا یکی از برنامه های مجتبی شکوری رو دیدید یا نه! برای من لحن و نوع و جنس حرف زدنش به شدت دلنشین بوده و هست! موضوعاتی که بیان می کنه! کتاب هایی که معرفی می کنه! همه ی این ها باعث شده تا این مرد به یکی از دوست داشتنی های زندگی من تبدیل بشه :)

خود من خوندن کتاب های "حال خوب" رو بیشتر از یک سال هست که شروع کردم و واقعا کتاب های توی لیست از اون دست کتاب هایی نیستن که بتونی یک هفته ای و یا حتی یک ماهه تمومشون کنی! راجع به من که اینطور بود، بیشتر وقت ها ترجیح دادم حتی از نصفه های کتاب برگردم و از اول بخونم! سعی کردم کم کم بخونم! و به این ترتیب یک سال هست که دارم با این کتاب ها پیش میام! (البته اینجور نبوده که فقط و فقط از این لیست توی این یک سال خونده باشم! کتاب های دیگه ای هم در کنار این کتاب ها توی سبدم داشتم تا خیلی پروسه ی خسته کننده ای نباشه)

من به همراه معرفی هر کتاب لینک ویدیوی مربوط به اون قسمت از برنامه هم میذارم که از زبون خود جناب شکوری بشنوید راجع به کتاب و یک عالمه صحبت های قشنگ دیگه! کل برنامه ها 15 قسمت هستن و کل کتاب ها هم 12 کتاب.

من تا قسمت چهارم از برنامه رو لینک IGTV برنامه رو می ذارم و از قسمت پنج تا پانزدهم رو هم لینک تلگرام می ذارم، باشد که رستگار شوید :)

قسمت اول

این قسمت با این بحث شروع میشه که ما چی از ناخودآگاهمون می دونیم! چقدر می دونیم ناخودآگاهمون یا روحمون چطور داره کار می کنه! اینکه این سیستم خارق العاده ای که داره کل بدن ما رو کنترل می کنه بدون اینکه ما هیچ دخالتی در اون داشته باشیم، آیا بهمون اجازه میده تا خودمون کنترل مهم ترین تصمیمات زندگیمون رو به دست بگیریم؟! 

و اینکه این سری برنامه ها و کتاب هایی که توی این سری معرفی میشن برای شناخت بهتر خودمون و برای یاد گرفتن این هستند که چطور بطونیم ناخودآگاهمون رو بشناسیم! چطور بتونیم تا حدی کنترل ویژگی های شخصیتی مون رو به دست بگیریم و یا بهتر بشناسیمشون!

 

قسمت دوم 

قسمت دوم به معرفی کتاب تحلیل رفتار متقابل نوشته ی اریک بل و ترجمه ی اسماعیل فصیح می پردازد!

به اون بخشی از کتاب پرداخته میشه که در رابطه با نظریه ی بازی ها و ارتباطش با ناخودآگاه ما هست! 

توی این قسمت گفته میشه ما چطوری گاهی یا شاید اکثر اوقات به صورت ناخودآگاه برای دریافت نوازش و یا پذیرش از سمت سایرین درگیر یک سری بازی ها میشیم! مثلا بازی "اگر به خاطر تو نبود" یا "ببین مجبورم کردی چکار کنم" یا بازی " تهدید دیگران به کشتن خودمون" 

که هدفمون از تمام این بازی ها فقط جلب کردن توجه بقیه به سمت خودمون یا دریافت همدلی و یا نوازش هست! ولی متوجه نیستیم که چطور داریم از این بازی ها استفاده می کنیم تا دست به دامان چیزی بشیم و یک توجیه پیدا کنیم تا از زیستن و مسئولیت زندگی طفره بریم! 

 

قسمت سوم   قسمت چهارم 

 

قسمت سوم و چهارم در رابطه با کتاب تله ی شادمانی نوشته ی دکتر راس هریس هست.

این کتاب در رابطه با روش درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد می باشد.

این کتاب با صحبت از رنج شروع می کنه و میگه که رنج همیشه با ماست، چون ذهن ما برای بقا تکامل پیدا کرده و کار اصلی ذهن و ناخودآگاهمون تلاش برای بقای ماست! و ذهنی که برای بقا تلاش می کنه، همیشه بیشتر می خواد و همیشه تمرکزش معطوف به روزهای سخت آینده و در نتیجه اضطراب در رابطه با آینده است! برای همین ما هیچ وقت نمی تونیم به طور خالص شاد باشیم!پس از ما می خواد که  تفکر و پیش فرض هایی که راجع به شادی و زندگی سراسر و خالص از شادی داریم رو کنار بذاریم! شوپنهاور جایی میگه: رنج زیستن همیشه با ماست! و زندگی آونگی ست بین میل و ملال! اینکه انسان همیشه میل است به سمت نداشته ها و به محض رسیدن به میل درگیر ملال میشه و باز تکرار این پروسه!

و به ما میگه باید رنج هامون و داستان های پر تکرار رنج آورمون رو به رسمیت بشناسیم!و به دنبال التیامشون باشیم و نه از بین بردنشون!

 

قسمت پنجم قسمت ششم 

 قسمت پنج و بخشی از قسمت ششم در رابطه با کتاب اضطراب موفعیت آلن دوباتن هست.

کتاب به موضوع رابطه ی عاشقانه ای که تک تک انسان ها با جهان اطرافشون دارن و شکست های عشقی که در پی این رابطه همه ی ما آدم ها بهش دچار میشیم می پردازه! راجع به اضطراب ها و شکست های ما انسان ها در این دنیاست! به نظام شایسته سالاری و تاریخچه ی ظهورش و شکل گیریش از قرن 18 به بعد می پردازه! اینکه در هر دوره چه معیارهایی توی هر جامعه ای ارزش محسوب می شدن و چه انسان هایی بر اساس این معیارها شایسته ی احترام و ستایش جامعه ی زمان خودشون بودن! و در مقابل چه انسان هایی برچسب شکست خورده می خوردند! نظام شایسته سالاری معتقده اگر کسی فقیر به دنیا بیاد تقصیر خودش نیست ولی اگر فقیر از دنیا بره تقصیر خودشه! و دنیای ما این فقر رو دردناک تر کرده از این جهت که شرم رو هم بهش اضافه کرده! 

بعد آلن دوباتن راهکارهایی برای این شرم ارائه میده! که چطور از طریق هنر، فلسفه، سیاست و یا دین در این دو قرن انسان ها در مقابل این نظام ایستادن و معادلات و تعاریفش رو به هم ریختن!

 

قسمت ششم قسمت هفتم

قسمت دوم برنامه ی ششم و ابتدای برنامه ی هفتم به کتاب شجاعت در برهوت از برنی براون اختصاص داره. 

وقتی دنیا این انتظار رو از ما داره که بهترین باشیم، برنی براون این سوال رو از ما می پرسه که اگر این خواسته با واقعیت ذاتی یک انسان در تضاد باشه، چی؟! اگر کامل نبودن ایراد ما نباشه و واقعیت ما باشه، چی؟ کتاب در این رابطه صحبت می کنه تا از زخم شرم برای انسان ها کمتر کنه! اینکه چطور رنج های ما می تونن ریشه در کمال گرایی داشته باشن! و این کمال گرایی چه اثراتی روی ما و زندگی ما می تونه داشته باشه.

مثلا اینکه سه عامل رایجی که باعث میشن آدم ها بعد از رنج نتونن خودشون رو بازسازی کنن و کاملا به کمال گرایی اون آدم ها مربوط میشن، هبارت هستند از ؛ شخصی سازی (اینکه اگر یک فاجعه رخ داده اعتقاد به این امر که فقط برای من رخ داده و من حتما ایرادی داشتم) و بعد گسترش سازی (یعنی همه ی زندگیمون رو در برمی گیره) تداوم (یعنی همه ی زمان ها زندگی من همینطور سیاه خواهد بود) 

 

قسمت هفتم  قسمت هشتم

کتاب جوجه اردک زشت درون از دبی فورد 

مفهوم اساسی کتاب در رابطه با سایه است. در رابطه با بخش هایی از وجودمون که پنهانش می کنیم یا انکارش می کنیم و یا فرافکنی اش می کنیم روی دیگران! چیزهای که در وجود ماست و از اون ها می ترسیم!

ما وقتی به دنیا میایم در یه قصر بزرگیم، پر از اتاق های متفاوت! آدم های مختلف میان از قصر ما بازدید می کنن و هر کدومشون یه نظر میدن! مثلا میگن این اتاق خوب نیست درش رو ببند، یا اون یکی اتاق رو قفل کن، یا این راهرو تاریکه، انجا نرو! و ما اینقدر در نهایت اتاق ها رو یکی از بعد از دیگری بنا بر قضاوت دیگران می بندیم که در میانسالی فقط دو سه اتاق برامون باقی می مونه! این اتاق ها استعاره از ویژگی های شخصیتی مون هستند!

و اینکه ما چطور باید تمام روحمون رو با تمام ویژگی هاش بپذیریم، چرا که اگر از زشتی هامون دور بشیم از زیباییی هامون هم کم میشه! اگر نفرت مون رو انکار کنیم از عشق مون خواهیم کاست! برای همین باید قسمت تاریک وجودمون رو بشناسیم و کنترل اش کنیم، باید صاحب تاریکی هامون بشیم تا اونا صاحب ما نشن!

قسمت نهم قسمت دهم قسمت یازدهم

کتاب نقشه ی راه از بنیاد فرهنگ زندگی

وقتی خودمون رو با افسردگی های دوره ای و تجربه ی استرس و سوال های بنیادین در رابطه با زندگی و.... پیدا می کنیم! همه ی این ها فراخوان سفر هستن! نشونه ی اینکه ما جسم هایی فربه با روح هایی نحیف هستیم! اینکه چطوری این دنیا بهمون القا کرده که اولویت اساسی ما تن و بدنمون هست! که چطوری همگی فقط مصرف کننده هستیم و از روح و روانمون غافل شدیم! و اینکه فراموش کردیم روحمون هم به تغذیه احتیاج داره! کشف ویژگی های شخصیتیمون به تغذیه ی روحمون کمک می کنه!

و این کتاب نقشه ی یه سفر روحی رو به ما نشون میده! یه سفر برای تغذیه ی روحمون! 

 

قسمت دوازدهم

 

کتاب آرامش از آلن دوباتن ترجمه ی محمد کریمی  و انتشارات کتابسرای نیک

آلن دو باتن در کتاب آرامش به یک نگاه نقادانه از دنیای امروز می پردازه و سرچشمه های ناآرامی رو به ما نشون میده و بعد راه حل هایی عمل گرایانه برای رسیدن به آرامش پیشنهاد میده!

مثلا انتظاراتمون از عشق و تصوراتی که دنیای امروزه باعث شده ما از عشق داشته باشیم! اینکه ما چطور هیچ وقت انتظاراتمون از عشق رو بر اساس تجربه های خودمون اصلاح نمی کنیم! اون هم انتظاراتی که تحت تاثیر مکتب رمانتیسم در ما به وجود اومده و آرامش رو از ما گرفته! چه انتظاراتی و چه تاثیراتی؟ اینکه چطور توی این مکتب رمانتیسم فقط ترس های اولیه یک رابطه به رسمیت شناخته و مقدس شمرده میشن! ولی ترس های مرد و یا زنی که 15 سال هست ازدواج کرده و از اینکه آیا همسرش اون رو همچنان دوست داره یا نه مطمئن نیست، یا دعوای سر عوض کردن یخچال خونه و یا اینکه چه ساعتی یک مهمونی رو ترک کنیم! همه ی این ها ترس های جالبی توی این مکتب به شمار نمیاد و یا به قول معروف به هیچ عنوان رمانتیک نیستند! در صورتی که این ترس ها هم باید به رسمیت شناخته بشه وگرنه باعث به وجود اومدن فاصله، کنترل و پرخاشگری میشه! 

و اینکه برای بازپس گیری آرامشون در مقابل چطور باید تلاش کنیم به جای داشتن نگاه میکرو یه نگاه ماکرو داشته باشیم.

 

از اینجا به بعد و در سه قسمت پایانی برنامه بحث با خطاهای شناختی ادامه پیدا میکنه!یعنی چی؟ یعنی اینکه علاوه بر ژن و اینکه پدر و مادر ما کی بودن، تاریخ بشر و همه ی اون دو و نیم میلیون سالی که بر بشر گذشته هم روی ساختار ناخودآگاه ما تاثیر داره! و همیشه ردپایی از گذشته ی بشریت در ما وجود داره! مثل وقتی که می ترسیم و موهای بدنمون سیخ میشه، چون اجداد ما پرمو تر بودن و موهاشون در مواجهه با خطر حجیم تر می شده تا اون ها هم حجیم تر به نظر برسن به هنگام مقابله با دشمن و یا حیوانات وحشی! و خلاصه جامع تر و کامل تر اینکه، ربط این رفتارهای نشئت گرفته از ذهن باستانیمون که به طور غریزی در ناخودآگاه ما وجود دارن با تصمیم گیری های زندگیمون چی می تونه باشه و چه خطاهایی ممکنه به وجود بیارن؟!

 

قسمت سیزدهم

کتاب کِـی (when) نوشته ی دنیل اچ پینک و نشر نوین

این کتاب در رابطه با خطاهای کهن و تاثیرشون در رفتارهای ماست! مثلا اینکه ساعت بیولوژیکی بدن ما چی هست و کارکرد اون و شناخت بیشتر و بهتر اون چه کمکی می تونه به ما بکنه تا دچار خطاهای تصمیم گیری کمتری بشیم.

 

و کتاب تفکر، سریع و کند از دنیل کانمن 

اینکه ما دو نوع تفکر داریم: 

یک: تفکر سریع که اون چیزی هست که ناگهان به ذهن ما می رسه و بر اساس استدلال و تعلق نیست!

و دوم: تفکری که در اون ابتدا گزاره ای که دریافت کردیم رو آرام آرام هلاجی و ارزیابی می کنیم.

و تلاس این کتاب این هست که نشون بده تفکر سریع و خطاهای تفکر سریع چی هستن؟و از طرفی چطور می تونیم تفکر رو کمی آرام تر و کندتر کنیم! چون بخش زیادی از تصمیمات غلط ما به خاطر تفکرات سریع هستن! تفکراتی که بر اساس شهود و نه منطق شکل می گیرن! و این کتاب تلاش می کنه تا دست مغز رو، رو کنه که این شهود کجا می تونه کار دست ما بده!

 

قسمت چهاردهم 

در رابطه با کتاب هنر شفاف اندیشیدن از رولف دوبلی و ترجمه ی عادل فردوسی پور

کتاب در رابطه با 98 خطای شناختی می باشد.

 قسمت پانزدهم 

کتاب باتلاق فریب از دنیل کانمن

در رابطه با اینکه چه مکانیزهایی در زندگی به کار می بریم چه به صوزت فردی و چه گروهی تا خودمون رو فریب بدیم!

 

(یک چیز جالبی که در رابطه با این کتاب وجود داره، قیمت به شدت باورنکردنی این کتاب هست:دی نه از اون جهت که گرون باشه، خیر! بلکه به شدت ارزون هست، اون هم کتابی با نزدیک به چهارصد صفحه و ورقه های گلاسه و جلد ضخیم! حالا چرا ارزون، چون چاچ چندییییین سال پیش هست و بعد از اون دیگه تجدید چاپ نشده ولی هنوز توی مغازه ها و یا سابت ها همون چاپ و با همون قیمت موجود هست)

 

 

 

در رابطه با تعیین سطح و آموزش زبان و کلاس های آنلاین هم امکانات و چیزهای بیشتر دیگه ای در دست کار هستن که تا روزهای آینده  ازشون رونمایی میشه! ولی تا اون موقع همچنان می تونید با گذاشتن شماره اتون با هم در ارتباط باشیم و من ازتون تعیین سطح بگیرم و ..... اگر نمی دونید داستان چیه، این دو پست رو ببینید:

ای کسانیکه می خواهید زبان را درست و اصولی یاد بگیرید ولی نمی دونید چگونه؟

تعیین سطح چیست و چگونه عمل می کند؟

 

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۱۹
حدیث

نظرات  (۱)

۱۹ فروردين ۹۹ ، ۱۴:۵۰ مهدیه عباسیان

ممنونم برای معرفی

پاسخ:
:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">