Femme De Couleur

Woman of colour

Femme De Couleur

Woman of colour

پیام های کوتاه
  • ۲۳ اسفند ۹۵ , ۰۲:۴۱
    I Wonder
بایگانی

تلاشی یک ماهه در راستای کمی هم ایرانی

شنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۹، ۰۵:۱۱ ق.ظ

همه چیز از قسمت آخر سریال همگناه شروع شد. خیلی ها ازش حرف زدن، توی اینستاگرام خیلی ها استوری گذاشتن که سریال ایرانی محشری بود و این داستان ها. وسوسه شدم، که شاید واقعا سریال خوبی باشه. سال هاست سریال ایرانی ندیده بودم. آخرین بار قهوه ی تلخ بود :دی 

رفتم سراغ پگاه. هر چقدر من خوره ی فیلم و سریال خارجی ام و پگاه برای اینکه بپرسه چی ببینه میاد سراغ من، وقتش بود منم برم سراغ پگاه که خوره ی فیلم و سریال ایرانی هست ولی عشق هزارپا و سریال دل و این قبیل آشغال های ایرانی نست. پگاه نظرش این بود که اصلا خوب تموم نشده و خیلی جا داشته قبل از تموم شدن خیلی مسایل دیگه مشخص تر بشن. خلاصه که همگناه منتفی شد . ولی اصرار کرد که سریال "کرگدن" رو ببینم. یه اکانت فیلیمو گرفتم و توی دو روز 36 قسمت از سریال رو سر کشیدم و تمام :) خیلی وقت بود اینقدر درگیر یک اثر ایرانی نشده بودم. خیلی ایرادها می شد از داستان سریال گرفت و خیلی جاها رو می شد نام برد که گره گشایی نشدن و کمی تا قسمتی هم یاد داستان های هما پوراصفهانی افتادم حتی. ولی خب باعث شده بود من یه اکانت یک ماهه ی فیلیمو خریده باشم و بشینم فکر کنم که حیفه این یک ماه ازش استفاده ی دیگه ای نکنم و لذا شروع کردم لیست کردن که من در این مدت چه فیلم های ایرانی رو ندیده ام که می خواستم ببینم و لیست حقیقتا بلندبالایی هم شد :دی شما ببین  که وقتی توی لیست "جدایی نادر از سیمین" هم هست، یعنی چی دیگه :دی برای اولین فیلم نمی دونم چرا "طلا" رو انتخاب کردم. خوب نبود. بعد ولی "متری شیش و نیم" رو دیدم. خوب بود. "جهان با من برقص" رو دیدم. نگاه داستان رو دوست داشتم و به نظرم اگر یک نفر دیگه به جز سروش صحت کارگردان می بود، از اون داستان می شد فیلم قشنگ تری دربیاد، یه سری جاها مثل وصله ی ناجور بود. من سروش صحت رو دوست دارم ولی نه به عنوان یک کارگردان :) بعد "در دنیای تو ساعت چند است" رو دیدم. هر چقدر "علی مصفا" توی فیلم "جهان با من برق" اصلا توی نقش خوب جا نیفتاده بود، چقدر توی "در دنیای تو ساعت چند است" خوب توی نقش بود :) حس فیلم رو دوست داشتم و بالاخره اون موسیقی که همیشه حرفش رو شنیده بودم وقتی اسم این فیلم وسط اومده بود رو هم شنیدم. "سرخپوست" رو دیدم. فضای متفاوتش رو دوست داشتم، یه چیز متفاوتی بود توی فیلم های ایرانی ولی خب یک سری جنبه های داستان هم مثل نقش پریناز ایزدیار توی فیلم و یه مددکار زن توی اون سال های ایران و توی زندانی به اون دورافتادگی و اون رابطه اش با زندانی ها و در عین اون شکنندگی و ظریف بودنش یه کمی لوس بود :دی به نظر من شخصیت مددکار باید متفاوت تر ساخته و پرداخته می شد. "ابد و یک روز" رو دیدم. نرو سمیه رو دیدم. چقدر نرو سمیه گفتن هاش اشکم رو درآوورد :| چقدر من از این سمیه ها زیاد می شناسم. چقدر از این سمیه ها زیاد دیدم. من این فیلم رو خیلی دوست داشتم، چون عین تک تک آدم های فیلم رو دیدم توی اطرافم. از اون هم شاید بدتر .... 

چقدرررر "مغزهای کوچک زنگ زده" محشر بود. هومن سیدی چی زده بود تا اون فیلم رو بسازه؟ بعد از دیدن "خشم و هیاهو" رفتم سرچ کردم تا یادم بیاد که فیلم بر اساس چه داستانی ساخته شده بود، بر اساس قصه ی ناصر محمدخانی و شهلا جاوید. چیزی که جالب بود، این بود که من شنیده بودم ناصر محمدخانی الان کاناداست ولی طبق چیزی که توی سایت ها نوشته شده بود، به نظر میاد که داره توی شهر ری زندگی می کنه. توی فیلم خیلی راحت تر می شد به هر حال رای صادر کرد. ولی من هرچی بیشتر از ناصرمحمدخانی و شهلا جاوید خوندم، نتونستم نظر قاطع و محکمی داشته باشم و خب در نهایت به این نتیجه رسیدم بهتره بیخیال قضیه بشم :دی ولی نکته ی دیگه ای که نظرم رو جلب کرد این بود که توی چند ماه گذشته یه فیلم اسپانیایی خیلی بین ایرانی ها طرفدار پیدا کرد که فکر می کنم شما هم اگر اون رو ندیده باشید، به هر حال دیدید که یک نفر از شاهکار بودن این فیلم استوری گذاشته باشه. فیلم "Invisible Guest" و خب چقدر با "خشم و هیاهو" یه داستان یک شکل داشتن. و مطمئنم خیلی هایی که از این فیلم اسپانیایی خوششون اومد اصلا خشم و هیاهو رو ندیده اند و همین طور در رابطه با شباهت داستان.

آها راستی "من همسرش هستم" رو هم دیدم که خب فیلمی نبود که هیچ نکته ایش چنگی به دل بزنه به جز مصطفی زمانی :دی اونم نه نقشش و بازیگریش، بلکه خودش و قیافه و هیکل و فیگورش فقط، که البته اونم به چشم برادری  :لامصب

 

خب این بود آنچه که من تا به اینجا از دستم براومد تا عقب افتادگی خودم رو از سینمای ایران باهاش جبران کنم. اگر فیلمی هست که دیدید و دوست داشتید با یک توضیح در رابطه با اینکه چرا فکر می کنید فیلم خوبی هست، ممنون میشم بهم بگید :) 

موافقین ۷ مخالفین ۰ ۹۹/۰۶/۰۸
حدیث

نظرات  (۸)

۰۸ شهریور ۹۹ ، ۱۴:۰۷ مترسک ‌‌‌‌‌

البته من یه توضیحی بدم که کرگدن فصل دومش تو راهه و اون ۳۶ قسمت، فصل اول سریاله :)

سرخ‌پوست با همه چیزش اوکی بودم جز تموم شدنش، یعنی دقیقاً مشکلی که با هم‌گناه و مانکن هم داشتم، قصه خوب پیش رفت ولی آخرش بد تموم شد، نمی‌دونم چرا با پایان نه‌چندان خوب، شیرینیِ کل اثر رو می‌گیرن :/

خشم و هیاهو شباهت زیادی به ماجرای ناصر و شهلا داره اما یه فیلمی هست به اسم «یادم تو را فراموش» که علی عطشانی ساخته و بازیگر نقش اصلیشم حسین یاریه، اون برداشت مستقیمی از اون ماجرا کرده و بابت همین محمدخانی ازش شکایت کرد و ۲ سالی توقیف شد و وقتی مشکل اکرانش حل شد که چند وقت بعدش کرونا سینماها رو تعطیل کرد اما اون به نظرم ارتباط بهتری به اون ماجرا داره.

سروش صحت نویسنده و بازیگر خوبیه و توی کارگردانی هم «تقریباً» جا افتاده اما هنوز خیلی کار داره تا به پای کسی مثل مهران مدیری برسه، خیلی هم کار داره، چون بازی گرفتن از بازیگری در سطح علی مصفا با اون حجم از توانایی، کارِ هر کسی نیست.

فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی رو دیدی؟ اگه ندیدی ارزش وقت گذاشتن رو داره، البته زبان فیلم، فارسی نیست و توی خارج از ایرانم فیلم‌برداری شده و به خاطر این‌که فرهادی زیر بار ممیزی‌ها نرفت این سرویسای وطنی (خواهرخونده‌های صداوسیما!) اجازهٔ پخشش رو ندارن اما توی نت با یه سرچ مختصر قابل پیدا شدنه و زیاد اذیت نمیشی :)

پاسخ:
جدی کرگدن فصل دوم داره؟ :||||

{حاوی اسپویل سریال کرگدن}
الان دیگه چی رو میخوان ادامه بدن؟ :| لابد رها میخواد زنده بشه! بعدم معلوم بشه حتی نوید هم پلیس بوده :||| به نظر من کار اشتباهیه اگر فصل دوم رو بسازن! کلا من سریال رو تا قسمت 15 دوست داشتم و اون کمی و کاستی ها و ضعف هاش برام قابل قبول و یا قابل چشم پوشی بود ولی از قسمت 16 به بعد رو دیگه دوست نداشتم و حس کردم خیلی دیگه همه چیز فیلم هندی طور و با تم هماپوراصفهانی طور شد :/ 
{پایان اسپویل}

پس یه فیلم دیگه هم ساختن از این قضیه! نمی دونستم اینو!
برداشت مستقیم ها رو دوست ندارم! چون نمی تونن حرف خاصی بزنن! مثلا من "عرق سرد" رو هم دوست ندارم. 
چقدر نظراتمون متفاوته :دی من مدیری رو کارگردان خوبی می دونستم و به نظرم "بود" الان دیگه هییییچ حرفی برای گفتن نداره.

همه می دانند رو دیدم همون موقع سریع تا لینک دانلودش اومد. کلا از اصغر فرهادی این "جدایی نادر از سیمین" جا مونده تا به حال!
۰۸ شهریور ۹۹ ، ۱۶:۲۲ میماجیل ‌‌

سلام.

  ابد و یک روز و مغزهای کوچکِ زنگ‌زده فیلم خوبی بود؟ :|

پاسخ:
بله من دوست داشتم این دو فیلم رو.

به نظرم همگناه ارزش یک بار دیدن رو داره حداقل

 

پاسخ:
حالا چون اصرار می کنی اگر وقت شد شاااید دیدمش :دی 
اونم چون خیلیییی اصرار می کنی :))
۰۸ شهریور ۹۹ ، ۲۱:۱۵ منتظر اتفاقات خوب (حورا)

من خشم و هیاهو رو دوست نداشتم! سلیقه شخصیه ولی با اون حجم از بددهنی توی دیالوگ‌ها نتونستم کنار بیام!! 

البته من خیلی وقت پیش دیدم و شاید الان عادی جلوه کنه:|

پاسخ:
آره بددهنی توش زیاد بود ولی خب چیزی که بود نیومده بودن خوب جلوه بدن! 
چیزی که توی فیلم "من همسرش هستم" کاملا برعکس بود :/ مرد داستان بددهن بود و در نهایت هم داستان یک جوری جلو رفت که زنه تلاش کنه همین مرد بددهن رو دلش رو به دست بیاره و آخرش هم همه چیز به خوبی و خوشی تموم شد :|||
۰۸ شهریور ۹۹ ، ۲۲:۰۴ مترسک ‌‌‌‌‌

گره حل نشده زیاد داشت، جا داره هنوز بهش پرداخته بشه :))

پاسخ:
نمی دونم والاع :دی

من بخاطر همگناه اشتراک گرفتم و به نظرم ارزش داره یه بار دیده بشه. 

از بین فیلم هایی که دیدم جان دار خیلی به دلم نشست. ببینش

پاسخ:
شروع کردم بالااااخره همگناه رو :دی
اینقدرررررر اصرااااررر کردید دیگه گفتم زشته :))) الان قسمت 7ام و تا اینجا به نظرم خوب بوده.

چقدر جان دار غمگین بود -___- و دوستش داشتم.
۱۰ شهریور ۹۹ ، ۰۹:۳۳ مترسک ‌‌‌‌‌

ببینم خودتم توی متنت نوشتی یه جاهاییش هنوز گره‌گشایی نشده هااا :))

پاسخ:
نه در این حد که یه فصل دیگه بسازن!! همونجا و در همون اپیزود باید گره گشایی میشد! :دی

بیگانه از بهرام توکلی که با اقتباس از اتوبوسی به نام هوس ساخته شده. داستانش جالبه اما بازی‌ها و قاب بندی‌های فیلم خیلی جالب ترن.

اژدها وارد می‌شود از مانی حقیقی. بازم قاب بندی‌های خیلی خوبی داره. موسیقی فیلم خوبه و یه سر و گردن از فیلم‌های ایرانی از لحاظ ساختار بهتره.

من خیلی فیلم ایرانی نمیبینم اما این دو تا از بهترین‌ها بود بنظرم. اگه دیدیشون حتما نظرتو بهم بگو. 

پاسخ:
ع خوب شد گفتی اژدها وارد می شود. چون اصلا توی ذهنم نبود, درحالیکه اسمش رو که گفتی, یادم افتاد می خواستم ببینمش :)
باشه بیگانه هم میبینم :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی