Femme De Couleur

Woman of colour

Femme De Couleur

Woman of colour

پیام های کوتاه
  • ۲۳ اسفند ۹۵ , ۰۲:۴۱
    I Wonder
بایگانی

روایت هایی از تجاوز

چهارشنبه, ۹ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۴۵ ب.ظ

در حین گشت و گذارهایی که امروز توی توییتر داشتم، یه سایت خوب پیدا کردم در جهت نقد کتاب و نویسندگان.

بعد به این مطالب رسیدم:

روایت مردانه از تجاوز

روایت زنانه از تجاوز 

 

در هر دو مقاله به جایگاه تجاوز در داستان ها و رمان های ایرانی نوشته شده به دست مردان و یا زنان و تفاوت نگاه هر یک به مسئله پرداخته. هر رمان و داستانی که اسمی از تجاوز و یا حتی هر نوع سوءاستفاده ی جنسی به میان اومده، قید شده و زاویه ی پرداختن نویسنده و داستان به مسئله رو بیان کرده.به نظرم مقاله های جالب و مفیدی هستند. حتما وقت بذارید و مطالعه کنید.

این بخشی از ابتدای یکی از مقاله هاست، که از وبسایت کپی کردم:

هنگامی که به مقوله تجاوز در داستان‌های ۱۰۰ سال اخیر ادبیات معاصر می‌پردازیم، هنگامی که مردان راوی داستان‌ها می‌شوند و نقش‌هایی که برای زنان تعریف می‌کنند را دسته‌بندی می‌کنیم، برای زنان آسیب دیده در این داستان‌ها که نویسندگانشان مردان هستند، دو نقش را در نظر گرفته‌اند:

یا زنانی از طبقه متوسط که می‌خواهند از چارچوب‌ها فراتر روند و راه‌های جدیدی را برای زندگی انتخاب کنند اما دنیای بیرون همچون شیری درنده  آنان را می‌بلعد، مورد تجاوز قرار می‌دهد و ناگزیر می‌شوند درون خود مچاله شوند و به کنجی دور از آرمان‌ها و آرزوهایشان پناه ببرند. زنانی که در این داستان‌ها مهم نیست چقدر تلاش می‌کنند تا درس بخوانند، به دانشگاه بروند یا تایپ و منشی‌گری یاد بگیرند و در ادارات آن زمان برای خود شغلی پیدا کنند. آنان در نهایت آسیب می‌بینند چون مردان سلطه‌گرند و آنان به اندازه کافی پولدار و زیبا نیستند تا بتوانند بر ساختارهای سنتی ازدواج غلبه کنند، پس مورد خشونت جنسی، تحقیر، آزار و … از سوی روسا، مشتریان پولدار و سیاستمداران قرار می‌گیرند و درنهایت باید حذف شوند.

یا زنانی فرودست هستند، زنانی که در نقش کلفت، بدکاره، لوند و در مجموع  فم فتال‌های شکست خورده باید حس شهوت مردان را ارضا کنند و به همین دلیل نویسنده غیر از حس ترحم، هیچ احترامی برای‌شان قایل نیست. فرقی ندارد که این زنان چه کسی هستند، یا دختر همسایه فقیر که باید توسط پسر پولدار مورد تعرض قرارگیرد، دختر روستایی که باید برای یک شب به حجله خان برده شود، یا دختر بی‌سوادی که باید در یک شب مستی فکل کراواتی از فرنگ آمده درکنجی گیر بیفتد. آنان همیشه ابژه‌های جنسی هستند، برای یک لحظه. آنان نقشی کوچک برای مردان متجاوز ایفا می‌کنند اما زندگی‌اشان نابود می‌شود. آنان بعدتر در آشپزخانه‌ها، رخشویخانه‌ها یا خانه‌های قمرخانمی پیر می‌شوند در حالی که قلیان می‌کشند، مواد تهیه می‌کنند یا از همسر و پسرانشان کتک می‌خورند.

این زنان آسیب دیده در اکثر رمان‌ها و داستان‌ها همواره منفعل هستند و در موضع ضعف قرار دارند، فرقی ندارد فقیر باشند یا ثروتمند، تحصیلکرده یا بی‌سواد، مدرن یا سنتی، شهری یا روستایی.

 

و در نهایت چند روز پیش پادکستی پیدا کردم به نام "رادیو مثلث". که روایتی هست از زبان خود قربانیان تجاوز. این اواخر با بالا گرفتن موج رسوایی های اخلاقی و رسیدن پای جنبش می تو به ایران باز خیلی از ما همچنان اندر خم کوچه ی اول بودیم که خب اگر خود دختره نمی خواست، اینطوری نمی شد. خود اون دختر باید نشونه های خطر رو می فهمید و می شناخت. یه دختر خوب هیچ وقت توی اون موقعیت قرار نمی گیره. ازتون می خوام که فقط اولین اپیزود از این پادکست به نام :من رو دوباره برگردوند توی تخت" رو بشنوید. هر کسی بعد از شنیدن داستان این دختر محاله اون رو قضاوت نکنه و یا وقتی داره داستانش رو تعریف می کنه، محاله با خودش هی ترار نکنه خب آخه دختر حسابی معلومه داره گولت می زنه. ولی ازتون می خوام اپیزود رو گوش بدید و بعد ببینید چه اتفاقی برای این دختر میفته و درگیر چه سیکلی میشه. تا متوجه بشید تجاوز همیشه این نیست، که گلوت رو محکم سفت فشار بدن و به زور و کشون کشون کسی رو ببرن. سوءاستفاده ی جنسی و یا حتی دست درازی جنسی هم نوعی تجاوز  به حریم و بدن هست. بشنوید چطور یه رابطه ی جنسی با دوز و کلک و فریب و بدون درخواست مستقیم و در حالت مستی اون دختر می تونه تا کجا آثار روحی مخرب بذاره. گاهی وقت ها بعد از رابطه اون بکارت از دست رفته و چمی دونم اون "اگه بقیه بفهمن و حالا آینده ام چی میشه"  نیست که مطرحه. گاهی وقت ها اون حسی مطرح هست که بهت القا میشه. اینکه چطور باهات بی ارزشانه برخورد شد. چطور نظرت و خواسته هات در نظر گرفته نشد. چطور گول خوردی و طرف هیچ حسی بهت نداشت و فقط هدفش رابطه ی جنسی بود ولی از اول نگفت. 

همه دختر رو در نظر می یرید و یا حتی پسری که بهش تجاوز شده و سریع میگید باید بیشتر مواظب بود ولی هیچ کس چرا متجاوز و رفتار ناسالم اون و راه ناسالم رسیدن اون شخص به لذت جنسی رو مورد بازخواست قرار نمیده. چرا کسی نمیگه باید شروع کنیم یاد بگیریم همونطور که انگشتمون رو سریع می گیریم به سمت کسی که حجاب نداره، لباس هاش متفاوته، صدای خنده هاش بلندتره، سیگار دستشه. چطور این  افراد رو سریع قضاوت می کنیم و انگشت های اتهاممون و نگاه های سنگینمون به سمت این افراد هست ولی چرا یه فرد با تمایلات ناسالم رو می ترسیم پررنگ کنیم و انگشتمون رو به سمتش بگیریم و متهمش کنیم؟! چرا؟!

رادیو مثلث رو هم گوش بدید.

موافقین ۷ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۰۹
حدیث

نظرات  (۸)

۰۹ مهر ۹۹ ، ۲۱:۲۶ هیـ ‌‌‌ـچ

همین حرفا رو قدری با جزئیات بیش‌تر و با احساسی عمیق‌تر چندی پیش نوشتم، یکی برام نوشت خیر سرت مردی، این قدر ذلیل نباش!

یعنی می‌خوام بگم هرچند تو حرف و نظر و ثبات قدم من در اون موضوع تغییری ایجاد نکرد و هم‌چنان معتقدم حتی تو زندگی زناشویی هم اگه بدون رضایت عمل جنسی انجام بگیره، تجاوز محسوب می‌شه اما تصور حجم قابل توجهی از آقایون همین قدر تباه و چرک و پلشته و طبیعتاً این حس به نویسنده‌ها و تولیدکنندهٔ محتوا هم منتقل شده که حتی اگه خود اون شخص هم منصف باشه و بخواد با نگاه زنانه یا حداقل با دید «انسانی» بنویسه، از ترسِ واکنشای زننده یا پس زده شدن از جانب مخاطب، مجبور بشه حرف دیگه‌ای بزنه.

قصدم توجیه نیست، می‌خوام بگم به عنوان کسی که چندان نویسندهٔ خاصی هم نیستم، برام قابل درکه (منظورم در صورتیه که خوش‌بین باشیم و بگیم خودش نظرش متحجرانه نیست) که چرا تفاوت دیدگاه توی نوشته‌های مردانه و زنانه در این خصوص وجود داره.

پاسخ:
به نظرم اون کسی که به خاطر مخاطب حرفش رو عوض می کنه! مطمئن باش اون موضعی رو هم که در راستای مثلا دفاع از حقوق زنان و احترام به زن ها اگر می خواست در پیش بگیره به خاطر جلب توجه از جانب زن هاست صد در صد. خیلی از مردها متاسفانه از این روش استفاده می کنن چه توی همین وبلاگ که داشتیم یه نمونه ایش رو و یا حتی توی اینستاگرام که معلوم می شد اگر هم گاهی حرفی در این راستا می زنن، فقط برای مقاصد شوم بود :/

و همه ی اینا فقط به خاطر همین تفکر مردسالاری هست دیگه! همین تضعیف و کوبیدن یک جنس و کلا ویژگی های مشخص برای مرد و زن در نظر گرفتن. که اگر مردی، باید این قبیل خصوصیات مشخص رو داشته باشی و حالا که نداری پس نیستی و فلانی و اینا! و اگر زن هم هستی باید این قبیل مشخصات مشخص رو داشته باشی و توی این چهارچوب ها فقط رفتار کنی و هزار تا باید و نباید رو بپذیری و حالا هم که نمی پذیری پس زن خرابی هستی :|

من واقعا روانم نکشید بیشتر از 12-13 اپیزود از رادیو مثلث رو گوش بدم و چند ماه پیش رهاش کردم... با خودم می‌گفتم تو فقط با شنیدن این روایت‌ها چقدر اذیت شدی و روی زندگی روزمره‌ات تاثیر گذاشته... ببین حال اون فرد سال‌ها و سال‌ها بعد از این اتفاق چی هست!

موقع گوش دادن بهش مواظب خودتون هم باشید :(

پاسخ:
من هنوز همه ی اپیزودها رو گوش ندادم و کلا به نظرم پادکستی هم نیست که بتونی پشت سر هم اپیزودهاش رو گوش بدی و خوبه هر چندی یک بار این کار رو انجام بدی! 
ولی اپیزود اولی که ازش حرف زدم به نظرم اذیت کننده نبود، یعنی شخصی که داشت تعریف می کرد خیلی مسلط بود روی خودش، شاید چون چندین سال گذشته بود و بیشتر روای گونه و یا یک جوری که اگر درد و تلخی بوده براش هضم شده و الان فقط یه تجربه است براش که باعث شده بزرگ تر و پخته تر بشه طور تعریف کرد، اذیت کننده نبود. این رو به نظرم خوبه همه گوش کنن
۱۰ مهر ۹۹ ، ۱۱:۵۱ پیمان کرامتی

کلا یکم پیچیدس این موضوع

هروقت بهش فکر میکنم

یاد فیلم راشومون کوروساوا میوفتم

تا تو خود صحنه نباشی نمیدونی جریان چیه..ولو این که باشی هم بازم نفهمی

واقعا نمیدونم

پاسخ:
چرا پیچیده خب!
یک نفر آزار می بینه و دیگه پیچیدگی نداره! آزاری که از دید خیلی ها وحشتناکه و امکان نداره هیچ وقت برای خودشون اتفاق بیفته و چیز محالیه! برای همین شخص آزار دیده رو نمی تونن درک کنن. و انواع و اقسام قضاوت ها به وجود میاد. و همین درک نشدن های بعد از آزار و تجاوز هم هست که تحمل کردن و کنار اومدن و به زندگی برگشتن رو برای شخص مورد آزار و تجاوز سخت تر می کنه.
۱۰ مهر ۹۹ ، ۱۲:۵۲ جولیک ‌‌‌‌‌

یک پست خیلی خوب. متشکرم.

پادکست مثلث رو کجا می‌شه گوش داد؟ اپلیکیشن خاصی می‌خواد؟ من پادکست گوش نمی‌دم، نمی‌دونم.

پاسخ:
به کمک اپلیکشین های پادگیر مثل کست باکس (castbox) برای اندروید و اپل پادکست هم برای آیفون و بعد از نصب در قسمت سرچ اپلیکیشن، کافیه به همین فارسی سرچ کنی رادیو مثلث :)

خیلی جالب بود 

پاسخ:
:)
۱۰ مهر ۹۹ ، ۱۹:۳۰ پیمان کرامتی

پیچیدگیش تو همین جواب خودته

وقتی نتونی درک کنی

وقتی نتونی بفهمیشس

پیچیده میشه

و فقط میتونی محکومش کنی

پاسخ:
مردم این مسئله رو درک نمی کنن و نمی فهمن چون ازش تابو ساختن. نه اینکه چون پیچیده است. این توجیه درستی نیست. 
تجاوز مسئله ای نیست که بشه گفت پیچیده است و باید هرکسی درگیرش بشه تا بفهمه چی به چیه! خیلی آدم ها که البته خدا هم نکنه خب که اینطور بشه، درگیر تجاور نخواهند شد در طول زندگیشون و نمی تونن با این توجیه جلو برن که پیچیده است و همچنان به درک نکردن افراد آزار دیده ادامه بدن. 
آدم ها فقط باید یاد بگیرن دوران تابو سازی تموم شده. شاید اینجا بشه از کلمه ی پیچیده استفاده کرد، اونم در رابطه با با کارکرد سنت و دین در جامعه. 

وگرنه تجاوز و فهمیدن و درک یه آدم آزار دیده چیز پیچیده ای نیست. 

به نظرم ما به عنوان آدم هایی که مطالعه می کنیم و بلاگریم و کلا این ادعا رو داریم با افراد عامی جامعه که درگیر سنت و اعتقادات مذهبی-سنتی(منظورم این نیست مذهبی بودن بده، منظورم اون دسته ای هستن که مذهبشون و درستکاری رو به همه تعمیم میدن الا به خودشون و رفتارشون) فرق داریم. نباید بگیم درک تجاوز پیچیده است. نباید بگیم مقوله ی پیچیده ای هست. نباید بگیم فهمیدنش سخته. وقتی دنیای امروز این همه راه در برابر من گذاشته که من راحت این همه روایت بخونم از درد و رنج های آدم های آزار دیده پس باز هم نمی تونم این توجیه و این دید رو داشته باشم که پیچیده است درکش و تا توی موقعیتش قرار نگیری نمیشه نظر داد.  
من و ما دیگه باید بدونیم مسئله اینه که از رابطه ی جنسی اینقدر تابو ساخته شده که هیچ دختر و پسر و زن و مردی تا به آخر عمرشون ممکنه نفهمن راه درست ابراز تمایلات جنسی و ارضای اون به چه طریقی هست. مردی می تونه یک عمر آزارگر باشه ولی نفهمه که رفتار جنسی که داره با آزار فرقی نداره و هیچ وقت این رو باور نکنه. زنی ممکنه یک عمر دچار آزار جنسی بشه ولی هیچ وقت ندونه که داره مورد آزار قرار می گیره. 
ما میتونیم این رو بفهمیم و سعی در انتقالش به بقیه و روشن کردن بقیه داشته باشیم. مایی که ادعای مطالعه و اهل بینش بودن داریم.
۱۰ مهر ۹۹ ، ۲۰:۳۳ پیمان کرامتی

ببین کاملا موافقم باهات

ولی پیچیدگی از نظر من اصلا از مخفی کردن و بهادادن بهش نیست

پیچیدگی از قضاوت کردن

گفتم محکومش میکنم

جلوش وایمیستم و براش فرهنگ سازی میکنم

اما پچیدس چون نمیتونی بفهمی دقیقا چی میشه که اینجوری میشه

پاسخ:
خب دیگه باید از اول مشخص بگی منظور از پیچیدگی یعنی چی! در قالب کلمات منظورها خودشون خود به خود منتقل نمی شوند دوست عزیز 
۱۲ مهر ۹۹ ، ۱۱:۲۹ پیمان کرامتی

بعله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی