Femme De Couleur

Woman of colour

Femme De Couleur

Woman of colour

پیام های کوتاه
  • ۲۳ اسفند ۹۵ , ۰۲:۴۱
    I Wonder
بایگانی

بخش نهم: بینش جدیدی در برنامه ریزی

شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۰۷:۵۷ ب.ظ

توی 6 ماه آخر سال بولت ژورنال نویسی و برنامه ریزی کردنم تغییرات زیادی کرد و خیلی نکته های کارآمدی یاد گرفتم که باعث شد بهتر بتونم برنامه ریزی کنم.

(توی این قسمت می تونید در رابطه با فرایند بولت ژورنال نویسی من و مسیری که طی کرده ام و راهی که استفاده می کنم بخونید. )

خب حالا تغییرات بیشتر و یافته های جدیدتر:

اول اینکه فقط دو ماه تونستم صفحاتی رو که مربوط به حس و حال روزانه و ثبت ساعت خواب بودن رو تکمیل کنم و اصلا باهاشون انس نگرفتم و فکر نمی کنم ازین به بعد و توی بولت ژورنال سال 1400 براشون صفحه ای در نظر بگیرم. 

دوم اینکه فهمیدم لیست کردن روزانه ی کارهام بدون هیچ ترتیبی چقدر می تونه کارآیی رو پایین بیاره و چقدر درست نیست. برای همین سعی کردم کارهای روزانه ام رو اسمارت کنم. و به چهار دسته توی روز تقسیمشون کنم. و هر دسته رو با یه رنگ مخصوص توی قسمت To Do List روزانه وارد کنم و اینجوری می دونستم چه کارهایی اولویت بالاتری دارن و یه جورایی با این دسته بندی خودم رو ملزم کردم کارهای توی دسته های یکسان رو بلافاصله بعد از هم انجام بدم تا هم عادت بشه تا بلافاصله بعد از یه کارمشخص، کار مشخص دیگه ای قراره شروع بشه و ذهنم هم نسبت بهش شرطی بشه و دیگه نخوام توی روز کلی هم فسفر بسوزونم که بعد از هر کاری چه کار دیگه ای باید انجام بشه و وقتی بابت این موضوع تلف بشه، و هم اینکه انسجام داشته باشه و بدونم چه کارهایی اهمیت بیشتری دارن.

کار بعدی تایم گرفتن بود. این اغلب درست نیست که از شب قبل بگید من فردا دو ساعت فلان کار رو می کنم. و یا بگید برای تموم کردن یک کاری فقط لازمه من هر روز دو ساعت به این کار اختصاص بدم. بلکه باید ببینید اون کار به چه بخش هایی قابل تفکیک هست. مثلا اگر خوندن یه کتاب هست، باید ببینید کتاب چند صفحه داره و اینکه شما می خواید این کتاب یک ماهه تموم بشه و یا دو ماهه. و بعد تعداد صفحات کتاب رو تقسیم بر سی روز یا شصت روز بکنید. و درست نیست همون اول بگید من روزی نیم ساعت کتاب می خونم تا دو ماهه این کتاب رو تموم کنم. این اصلا معیار مشخصی نیست، چون انرژی شما هر روز متفاوت خواهد بود و همینطور حال و مود شما و وقتی تایم مشخص در نظر بگیرید ممکنه هر روز شرایط یکسانی نداشته باشید تا بتونید این زمان مشخص رو به اون کار اختصاص بدید. ولی خوبه که بدونید کارهایی که سخت هستن و انرژی و زمان بر، حدودا چقدر زمان لازم دارن. مثلا من توی بهمن و اسفند باید هر روز دو صفحه از یک کتاب درسی رو می خوندم و خلاصه نویسی می کردم. و با چند روز مداوم تایم گرفتن از فرایند خوندنم فهمیدم که یه زمان دو تا سه ساعته احتیاج هست. همین کار رو برای بقیه ی فعالیت ها انجام دادم.

یعنی کلا دو هفته شروع کردم از ساعتی که از خواب بیدار شدم زمان زدم برای همه چیز که از چه ساعتی تا چه ساعتی چه کاری انجام دادم، حتی مثلا شام و ناهار خوردن و استراحت کردن و گشتن توی اینستاگرام و خلاصه همه چیز رو به محض شروع تایم می زدم و به محض پایان هم می رفتم سر وقت دفتری که دم دست گذشته بودم و تایم می زدم. معجزه کرد این کار :) ذهنم آگاه شد به فعالیت های روزانه ام و به زمانی که برای هر چیزی میذاشتم چون تقریبا روتین ثابتی داشتم و به عبارت بهتر همون دسته بندی کردن تسک های روزانه ای که قبل تر ازش گفتم به کمک این تایم ثبت کردن ها میسر شد. الان چشم بسته هم می تونم روزم رو به ساعت های مختلف تقسیم کنم و بدونم باید چی رو کجا جا بدم، مخصوصا اگر روزی کار یا مسئله ای خارج از برنامه و کنترل من اتفاق میفته و یا خیلی ساده حالم خوب نیست و سطح انرژی پایینی دارم.

 

سومین آشنایی با عبارتی به اسم رومخی بود که این رو مدیون شرکت توی برنامه ی چله ی آرزو هستم. (چقدر من از آرزو اسم بردم :دی)

به این صورت که اول هر ماه باید ببینی چه کارهایی رو تا آخر ماه می خوای تموم کنی و باید سعی کنی یه جورایی واقع بین باشی و همه چیز رو نخوای در نظر بگیری، کلا رومخی ها چیزهایی هستن که تموم شدنشون رو هی به تعویق می ندازیم و توی ذهن داریم که می خوایم انجامشون بدیم. ولی وقتی ازشون یه لیست درست نمی کنیم توی ذهنمون مثل یه دسته غول بزرگ و ترسناک می مونن، که با لیست کردن و روی کاغذ آووردنشون و هربار تموم کردن یکیشون، می تونیم ببینیم چطوری داریم رومخی ها رو یکی بعد از دیگری قلع و قمع می کنیم و ذهنمون رو خلوت تر :)

مثلا این لیست رومخی من برای اسفند ماه بود: 

 

رومخی های یک روزه:
1. ارایشگاه 
2.  بانک 
3. خودکار خریدن
4. پیرهن خریدن
5. کادو خریدن
6. تمیز کردن و جارو کردن اتاق
7. تمیزکردن حموم
8.فنر کردن بولت ژورنال سال 1400
9.جلسه اخر کلاس بچه های کنکوری

 

رومخی های دو روزه::
10 و 11. بولت ژورنال اسفند

12 و 13. آماده کردن بولت ژورنال سال جدید
14 و 15. پست کردن عکس های زمستون 
16 و 17. خلاصه برداری فصل 4 روش تدریس 

 

رومخی 5 روزه:
18 تا 22. کتاب گرامر 

 

رومخی 14 روزه: 
23 تا 35 . فصل آخر روش تدریس 

36 تا 49. پست های آخر سال وبلاگ 
 

 

رومخی 20 روزه: 
50. ده درس دوم کتاب لغت 
51. مرور فصل های باقیمونده روش تدریس 
 

 

هر روز تا آخر ماه: 
کتاب تله شادمانی 

کتاب راه هنرمند
 

 

اول یه لیست بلند بالا نوشتم از هر چیزی که نصفه نیمه است و دوست دارم تموم بشن یه روزی. بعد یه الک گرفتم دستم و نشستم اونایی رو از بینشون انتخاب کردم که می شد و واقع بینانه بود که توی اسفند و توی یک ماه تموم بشن و بقیه رو گذاشتم کنار. بعد دوباره نشستم دیدم چطوری می تونم از این همه شلوغی و بی نظمی و فقط یه لیست از یه عالمه مورد پراکنده خارجش کنم و بهش نظم بدم و دسته بندیشون کنم. وقتی نگاه کردم دیدم بهتره از لحاظ تعداد روزهایی که هر کدوم به خودشون اختصاص میدن شروع کنم و به این ترتیب دسته بندی بالا رو انجام دادم و دیگه هر بار هر چیزی تموم می شد یه تیک کنارش می زدم. بهترین قسمت اونجایی بود که اون رومخی های چننندییین روزه رو تموم می کردم. مثلا 17 اسفند تونستم اون رومخی 14 روزه خوندن روش تدریس رو تموم کنم و چقدر در پوست خود نمی گنجیدم. به نظرم شما هم اینکار رو خوبه انجام بدید، که بیاید لیست کنید و ببینید چقدر کار نصفه نیمه هست و یا چه کارهایی رو آرزوش رو دارید امسال تموم کنید. مراقب باشید که عادت ها شاملش نمیشن، مثلا اینکه بخواید هر روز ورزش کنید و یا آب بخورید، اینا نمیشن رومخی، میشن ساختن یه عادت که بحث جداگانه ای دارند. باید کارهایی رو در نظر بگیرید که اگر روزی شروع بشن بلاخره تموم میشن حالا یا تو یک روز و یا توی یک هفته و یا بیشتر. و بعد هر ماه ببنید از لیستتون کدوم رو می تونید انتخاب کنید و توی یک ماه تمومش کنید و خطش بزنید تا کم کم و به انتهای سال که رسیدید خدا رو چه دیدید شاید همه رو خط زدید :دی 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی